Spring naar de content
bron: shutterstock

Hoe fijn wordt de trein?

Nu de zomervakantie voor de deur staat, maken lange rijen op het vliegveld en milieuoverwegingen het spoor een aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig. Hogesnelheidslijnen breiden zich uit en er komen meer slaaptreinen. Maar gaat het wel snel genoeg? Hoeveel meer hip en comfortabel treinvervoer door Europa mogen we de komende jaren verwachten?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Hans van Willigenburg

In de kringen van mondige en ondernemende burgers, waartoe ik mezelf gemakshalve reken, is het een hele klus om iemand tegen te komen die regelmatig met de trein reist. Als je het onderwerp ter sprake brengt, is de meest gehoorde reactie dat men al tientallen jaren niet meer in een trein heeft gezeten. Dat wordt veelal met een zweem van trots meegedeeld, alsof treinreizen iets voor losers is en je het als een overwinning op het leven mag beschouwen dat je niet van dat vervoermiddel afhankelijk bent. 

Onlangs kreeg een van de bekendste treinreizigers van Nederland, journalist en podcastmaker Marcel van Roosmalen, de lachers op zijn hand door een van zijn bekende tirades af te steken tegen de NS, die hij portretteerde als een sadistische organisatie die je met verwarrende boodschappen uit luidsprekers perron op, perron af stuurt, tot je murw gebeukt in een treinstoel valt – niet lekker en ontspannen natuurlijk, als je Van Roosmalen bent, maar te midden van opdringerige medepassagiers die je schaamteloos aanstaren of overgaan tot andere vormen van ongevraagde bemoeienis. Kortom, de trein als nachtmerrie. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap