Spring naar de content
bron: johan kleinjan

Praatjes vullen geen gaatjes

Nu zelfs de koning een podcast maakte met Edwin Evers en podcastplatform Podimo voet aan de grond probeert te krijgen in ons land, lijkt de digitale babbelbox welhaast een volwassen medium geworden. Maar valt er ook nog wat te verdienen? ‘Het gaat erom dat je de loyaliteit van jouw publiek te gelde kunt maken.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Oswin Schneeweisz

De podcasts vliegen je om de oren. Al jaren. En de aantallen nemen wereldwijd alleen maar toe. Afgelopen januari waren er, volgens de Podcast-index, maar liefst 4.114.420 geregistreerde podcasts op internet. Een duizelingwekkend aantal. Je vraagt je af wie daar allemaal naar luistert. Volgens diezelfde index vertoont het aantal luisteraars in de VS al jaren een stijgende lijn: in 2022 luisterden maar liefst 177 miljoen Amerikanen meer dan één keer naar een podcast. 

Ook in Nederland is een stijging te zien. In mei vorig jaar luisterden ruim 1,3 miljoen Nederlanders naar podcasts, 340 duizend meer dan in januari, volgens onderzoeksbureau GfK. In de eerste vijf maanden van 2022 luisterden volgens GfK zelfs meer dan 3 miljoen Nederlanders. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap