Spring naar de content

Hitler is hip in Azië

Vorige week zagen we de beelden van de Indiase kledingwinkel genaamd ‘Hitler’, met een swastika op de i. De verklaring van eigenaar Rajesh Shah (“Ik wist niet echt wie Hitler was”) verbaasde velen. Maar al eerder dit jaar bleek dat de beeldvorming rond Hitler in het Oosten nogal verschilt van die in het Westen. In Bangkok bijvoorbeeld, is ‘Nazi chic’ helemaal in. T-shirts met Hitler vermomd als Teletubby of pandabeer zijn een enorme rage en van fastfoodketen-mascotte Ronald McDonald is een Hitler-variant gemaakt, compleet met groet. “Het is niet dat ik Hitler leuk vind,” zegt een verkoper, “maar hij ziet er grappig uit en de shirts zijn erg populair onder jongeren.” Die populariteit heeft echter niets met (neo)nazi-affiniteiten te maken: “De meeste jonge Thai weten ontzettend weinig over de nazi’s en hun misdaden.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Lisette Wouters

Lees het hele artikel hier.

Onderwerpen