Snel, bel een tamme journalist!

Lichte paniek bij de top van de NS: De Telegraaf is op oorlogspad. Maandag opende de krant van wakker Nederland in chocoladeletters met HSL ZEPERD NS

De NS betaalde de staat negen jaar terug 168 miljoen euro om te lijn mogen exploiteren. Dat is zeventig procent meer dan concurrent Arriva/Deutsche Bahn destijds bood. “Dat blijkt uit tot nu toe onbekende stukken die in het bezit zijn van deze krant,” zoals De Telegraaf er dan standaard triomfantelijk bijschrijft in dergelijke gevallen. Boodschap aan de directie: jullie hebben lekker een lek. Andere kranten, zoals het Financieele Dagblad, namen de scoop snel over.

Dinsdagochtend kreeg de NS-directie het nog eens extra ingepeperd. ‘Kaartje hsl duur door arrogantie NS-leiding’ kopte De Telegraaf in een vervolgverhaal, dit keer gebaseerd op ‘betrokkenen bij de onderhandelingen destijds’.

Omdat de directie zelf geen wederhoor kreeg in de grootste krant van Nederland, besloten ze in hun wanhoop hun kant van het verhaal dan maar ergens anders ‘in te steken’, zoals dat heet in de pr-wereld. En dus konden de lezers van het Financieele Dagblad dinsdag kennisnemen van het artikel ‘Hogesnelheidstrein wordt de dominante vervoerder tussen Amsterdam en Parijs’.

Een typische FD-kop – degelijk en saai – met een typisch FD-verhaal eronder, waarin directeur NS Hispeed Michiel van Roozendaal de ruimte krijgt om uit te leggen wat voor succes de HSL zal gaan worden. Volgens De Telegraaf zou de NS jaarlijks tien miljoen verlies gaan lijden op de lijn. Van Roozendaal heeft de cursus crisis-pr kennelijk met goed gevolg doorlopen, want tegen het FD zegt hij zedig zich “niet in dat bedrag te herkennen”. Eigenlijk had dat artikel in De Telegraaf moeten staan, maar ja: die zijn dus campagne aan te voeren tegen de NS-directie. En zoals ze inmiddels bij de AIVD ook al weten: als De Telegraaf eenmaal op oorlogspad is, berg je dan maar. En dan heeft de NS nog het probleem dat ze geen journalisten mogen tappen om te achterhalen wie het lek is.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Bart de Koning