Iedereen klaagt over vernieuwd facebook

En terwijl we samen boos op Facebook zitten, kijken we geamuseerd en licht verlangend terug naar de jaren zestig. Na het immense succes van Mad Men zijn de opvolgers klaar. In Groot-Brittannië produceerde de BBC The Hours, over een nieuwsredactie eind jaren vijftig. In de Verenigde Staten ging vorige week The Playboy Club in première, over de eerste bunny-club in Chicago, 1963. Deze week begint ook Pan Am, een serie over stewardessen en piloten in de vroege jaren zestig. In al deze reeksen wordt weer duidelijk hoe ver we zijn gekomen qua vrouwenrechten, raciale gelijkheid, gezondheid en homoseksualiteit. Maar ja, die onderdrukking en frustratie gingen wel gepaard met broeierige blikken, trendy meubels en prachtige jurkjes. In het kader van verandering en nostalgie was er ook nog R.E.M. De band is uit elkaar, zanger Michael Stipe, gitarist Peter Buck en bassist Mike Mills stoppen na ruim dertig jaar, vijftien albums en tientallen klassiekers met hun muziek. Liefhebbers wereldwijd reageerden geschokt. Maar dat mannen van in de vijftig stoppen met de topsport van het bandleven is niet raar. ‘R.E.M. call it a day,’ twitterde de zanger, en dat was het.

Miljoenen mensen hebben zich achter hun computer zitten verbijten afgelopen week. Want Facebook is anders. De inrichting is veranderd. Eén op de negen aardbewoners zit op Facebook: dat is een boel irritatie tegelijk. Het regende dan ook klachten op digitale fora, in echte cafés, op de netwerksite zelf. Het is alsof ze je meubels hebben verplaatst. Je komt thuis en de kamer is anders, de tafel is lager, de foto’s aan de muur zijn omgedraaid. Volgens Zuckerberg en co willen we nog meer van onze vrienden weten, dus raast een nieuwe balk rechts op het scherm langs alles dat ze liken, luisteren en bevrienden. Het is extra onrustig en extra bemoeizuchtig, maar we zullen er massaal weer aan wennen.

Sanne Rooseboom