Weg met die blote billen in de reclame!

Geberit - AquaClean reclame

Ik zat op de bank, had mijn avondeten op schoot en wilde nog even het RTL-weerbericht zien om te horen of het de volgende dag ook wisselvallig zou worden.

Ik prikte net een zongedroogd tomaatje aan mijn vork en wilde die in mijn mond steken toen het reclamefilmpje van de weerbericht-sponsor werd ingestart. Ik zag hoe twee billen op een toiletpot zakten. Er werd een waterstraal geactiveerd die klaterend tussen de billen verdween en de boel daar dus schoonspoot. De billen draaiden vervolgens omhoog en vormden een hart. The end.

Mijn mond viel open, en niet om dat zongedroogde tomaatje te verorberen. Nee, dat moment was nu wel gepasseerd. Dit was van pure ontzetting. Ik zette het eten weg en schoof achter de computer om te achterhalen wie er nu in een handomdraai mijn eetlust had verpest.

I love water
De reclame had niet gewerkt, want ik kon niet reproduceren welk merk achter het billenbeeld zat. Googelen op ‘billenreclame’ leverde het bedrijf Geberit op. Een of andere subdivisie, genaamd AquaClean, is bezig met de ‘I Love Water’-campagne. Het woord ‘love’ is vervangen door dat billenhart, waarschijnlijk afgekeken van het ‘I (hartje) New York’-concept. Ik dacht na over de ‘I’, in ‘I love water’. Geberit wil ons doen geloven dat een aars een eigen wil heeft. Dat een kont van water kan houden.

Wie verzint zoiets? En waarom heeft RTL ermee ingestemd om kontwater te accepteren als hoofdsponsor van het weerbericht? Dan neem je jezelf toch niet serieus? Je kunt een kijker toch niet eerst met een schoongespoeld achterste confronteren om het daarna nog serieus over ‘de toenemende windkracht langs de kust’ te hebben? Bovendien schakelde ik direct dat weerbericht uit, bang voor een onverwacht billenvervolg.

Ik probeerde me voor te stellen hoe de reclamemensen aan de vergadertafel moeten hebben gezeten in een of ander hip, luxe en loungy pand. Eerst kwamen er natuurlijk ideeën en slogans langs die het net niet waren: ‘AquaClean gaat altijd tot het gaatje’ of ‘AquaClean: the lean, mean, asswashing machine‘. De grootste creatieveling van de groep zal geroepen hebben: ‘Wacht! Ik keek naar de kont van mijn geliefde en zag er een hart in: liefde! I love! Kunnen we dat niet op Geberit plakken?’

Een ander zal daarop gezegd hebben: ‘Dat is helemaal van nu. Geen fratsen. Gewoon eerlijk. Zeggen waar het op staat. Met een twist. ‘I love’ is hot. Dit concept is multimediaal. Dat kunnen we over verschillende kanalen uitrollen.’

Waterval
Om die gedachtegang te checken ging ik naar de site van Geberit. De achtergrond is alvast veelbelovend: een flinke waterval die rustiek op wat rotsen stukslaat. Even doorzoeken en ja hoor: je kunt meedoen met een prijsvraag en een AquaClean Relaxpakket winnen: kussens, badjassen, handdoeken – allemaal met het billenhart erop. Kers op de taart: ‘Verras uw vrienden met de persoonlijke e-card en ‘hart-elijke’ groeten.’ Dan krijgt uw vriend dus zo’n hartjeskont in de inbox. Is dat even attent? U weet in ieder geval precies welke vriendschap u acuut kunt verbreken.

Niet dat Geberit de eerste is die een stap te ver gaat. Hemoclin kon er ook wat van. In hun reclame staat een keurige man in een park met een tros ballonnen in de hand. Een reclamestem valt maar gelijk met de deur in huis: ‘Anale ongemakken, je komt er niet graag voor uit.’ Dan wordt er ingezoomd op die ballonnen en staat ‘Anale ongemakken’ pardoes op elke ballon. Die man in het park wil het ongemak maar wat graag van de daken schreeuwen. Net als een andere man op een roltrap die ‘anale irritaties’ op zijn polo heeft staan (wist die figurant trouwens wat de bedoeling was toen het castingbureau hem belde en een castingmeisje zei: ‘Ik heb hier echt een klus voor jou. Je hoeft alleen maar op een roltrap te staan en een beetje te mijmeren’).

Door Hemoclin heb ik een tijdlang ochtendtelevisie in zijn geheel vermeden. Mijn ontbijt was me te lief. Ook nam ik me voor om Hemoclin te straffen voor hun brutaliteit en het middel, hoe ongemakkelijk het daar beneden ook ooit mocht worden, nimmer aan te schaffen.

Intiem en gênant
Nu is de vraag of er überhaupt reclame gemaakt zou moeten worden voor zoiets als een kontspoeler of aambeien. Mijn antwoord is ‘nee’. Sommige dingen zijn te intiem en gênant om slogans op te bedenken. Als een bedrijf als Geberit meer omzet wil draaien, dan moet het gewoon goede spullen maken. En als een consument dan behoefte heeft aan een bidet, dan weet die Geberit heus te vinden. Het liefst in stilte. Ergens achterin een winkel, of liever nog bij een internetgroothandel, zodat gênante gesprekken als: ‘Mijn kont is gebaat bij een goede straal’ omzeild kunnen worden.

En u, beste reclamemensen, zou dat moeten kunnen aanvoelen en tegen uw klant moeten durven zeggen: ‘Meneer Geberit, ik wil zelf ook niet tijdens mijn diner met blote billen geconfronteerd worden, dus deze reclamecampagne gaat een stap te ver.’ Doe het, alstublieft. Dan laat u echt zien dat u weet wat een consument wil. Dan neemt uw geloofwaardigheid toe en in ieder geval ook mijn dankbaarheid.


Reacties zijn gesloten.