De onwaarschijnlijke cijfers van Samsung

samsung android tablets

Het kan u moeilijk zijn ontgaan dat Samsung en Apple een nogal heftige juridische strijd hebben over veronderstelde inbreuken op elkaars intellectuele eigendommen. Octrooien, zeg maar. Het is moeilijk een land te bedenken waar die strijd zich niet in de rechtszalen afspeelt. De inzet is hoog. Apple eist 2,5 miljard schadevergoeding en heeft het hier en daar al eens voor elkaar gekregen dat bepaalde Samsung-producten in een land helemaal niet meer verkocht mogen worden.

Op dit moment gaat de rechtszaak in de Verenigde Staten naar een hoogtepunt nu de rechter er daar niet in slaagde om partijen het eens te laten worden met een schikking. Overigens heeft ze dat verzoek deze week maar weer eens herhaald. Intussen verschijnt de ene na de andere getuige, specialist of anderszins betrokkene om, dan weer in het voordeel van Apple, dan weer in het voordeel van Samsung, te verklaren hoe iets zit. En dat die toch best opvallende gelijkenissen tussen de tablets en smartphones, zowel als het gaat om de vormgeving als het gebruikersgemak, wel of juist niet toeval zijn. Het is een smerige zaak waarin gelekte e-mails op tafel komen maar ook harde verkoopcijfers.

En dat laatste levert opmerkelijke inzichten, zeker als het om Samsung gaat. Zo maakte het bedrijf destijds in een juichend persbericht, een kwartaal na de introductie van de eerste tablet, bekend dat het er al één miljoen had verkocht. Maar een persbericht is iets anders dan een verklaring voor de rechter. In die verklaring, die nu openbaar is geworden, stelt Samsung dat ze er in de VS 262.000 verkochten. Dat cijfer is in de Amerikaanse rechtszaak relevant. In thuismarkt Zuid Korea zouden het er 100.000 zijn geweest, dat communiceerde Samsung al veel eerder, los van de rechtszaak. Een te rond getal om waarschijnlijk te kunnen zijn.

Maar dan nog, terwijl de VS verreweg de belangrijkste markt is, zouden er in de rest van de wereld ruim 600.000 verkocht moeten zijn. Dat kan bijna niet kloppen, de VS neemt gewoon 50 tot 60 procent van de wereldmarkt voor zijn rekening.

Het internationale onderzoeksbureau IDC maakte recent bekend dat Samsung in het tweede kwartaal van 2012 wereldwijd zo’n 2,4 miljoen Galaxy tabs verkocht. Maar in documenten die in de rechtszaak zijn ingebracht stelt Samsung er in die periode in de VS maar 37.000 te hebben verkocht.

Samsung heeft er een groot belang bij om, althans in de rechtszaal, de verkopen zo laag mogelijk te presenteren. Als de rechter in het voordeel van Apple vonnist, dan wordt de schade mede bepaald aan de hand van het aantal verkochte Samsung apparaten.

Het lijkt erop dat het nogal flink begint te wringen tussen de juristen van Samsung en de sales-afdeling.

Over Dr. Doom
Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, KPN, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.

———-
Volg HP/De Tijd ook op Twitter.

 


Reacties zijn gesloten.