Boegbeeld Bart Chabot haat de vakanties van Topic Travel

Reclame maken voor iets waar je een ‘teringhekel’ aan hebt. Klinkt vreemd, maar schrijver en dichter Bart Chabot heeft zich ertoe weten te verleiden.

Iedereen die weleens televisie kijkt heeft de dichter voorbij zien komen in het reclamespotje van Topic Travel. In het spotje doet Bart Chabot een poging om als Bart Chabot reclame te maken voor zomerse vakantiehuizen. Zogenaamd wandelend door de tuin van een zomerhuis met zwembad. Zogenaamd, want de tuin is gesimuleerd op een blue-screen in een studio, ergens op een verlaten industrieterrein in de polder. Het wapperende plastic plantje op de voorgrond is bedoeld om het écht te laten lijken.

De immer enthousiaste dichter vertelt in de commercial hoe ‘top’ dit vakantiehuis wel niet is. Alles is top, top, top. Als je goed kijkt zie je dat hij telkens links van de camera kijkt: nooit recht in de camera zoals we dat gewend zijn. Waarschijnlijk is dit omdat links van de camera een stagiair staat die een kartonnen bord omhoog houdt met de tekst die Chabot moet proclameren. Het is aandoenlijke Hollandse knulligheid.

Nu is Bart Chabot niet de eerste dichter die in een televisiereclame figureert en is het zeker geen schande dat hij dat doet. Er moet immers Brood op de plank komen. Simon Vinkenoog maakte enkele jaren geleden al reclame voor Rivella, Jules Deelder voor een bekend wasmiddel (“Wat zwart is moet zwart blijven”) en Remco Campert zat in de auto met dat leuke meisje van de Postbank. Maar geen van allen hadden ze een afkeer tegen het product waarvoor ze zich lieten inhuren. Bart Chabot wel, zo lijkt het.

De wonderlijke keuze voor Chabot
Chabot heeft meermaals te kennen gegeven een hekel te hebben aan vakanties. In onderstaand interview zegt hij bijvoorbeeld: “Ik hou helemaal niet van vakantie, ik vind er geen tering aan, zo’n vakantie. Ik hou niet van warm, van zon, van insecten en kakkerlakken in mijn bed.” Dat verklaart meteen waarom de reclamefilm voor een Nederlands schermpje is opgenomen en niet in een ver, warm oord: van het toch al weinig gemeende enthousiasme zou door alle frustratie op locatie helemáál niets meer overblijven.

Dan is er nog de wonderlijke keuze voor de hoofdpersoon: waarom heeft Topic Travel juist voor Bart Chabot gekozen en niet voor iemand anders? Spreekt hij vakantieminnend Nederland aan, en zo ja: waarom dan? Het is de verwondering van een televisiekijker. Bart Chabot laat via zijn uitgeverij weten geen tijd te hebben om wat vragen over zijn commerciële uitstapje te beantwoorden. Ook Topic Travel ‘kan geen informatie geven over de samenwerking met de heer Chabot’.

Jammer. We wensen Bart en zijn familie dit jaar in ieder geval een zonnige topvakantie toe van het reclamegeld, hopelijk zonder al te veel kakkerlakken in bed.