Jonge Facebookers facebooken niet meer

Trendwatchers vermoedden het al enige tijd maar nu is het bewezen: voor tieners is Facebook niet langer het belangrijkste sociale netwerk. Volgens een recente studie van het onderzoeksbureau PiperJaffray is de Amerikaanse internetgigant ingehaald door Twitter, terwijk andere diensten als Snapchat, Wechat en Instagram op de loer liggen. De conclusie is duidelijk: de internettende jeugd wil kort, snel en zo anoniem mogelijk contact leggen met een select aantal vriendjes zonder dat de hele wereld kan meekijken.

Voor nog maar 26 procent van de Amerikaanse tieners is Facebook het belangrijkste medium, een jaar gelden was dat nog 42 procent. Twitter is met 27 procent de nieuwe favoriet, al is ook daar de grootste groei eruit. De toekomst ligt bij andere diensten, zoals Snapchat. Dat heeft voor tieners het grote voordeel dat de foto’s en berichtjes heel snel weer verdwijnen en niet, zoals bij Facebook, voor eeuwig op de reusachtige servers blijven staan, tot meerdere eer en glorie van de bedrijven die op internet reclame maken.

Paradoxaal is het aantal tieners dat een Facebook-account heeft de laatste maanden nog wel licht gegroeid. maar veel waarde wordt er niet meer aan gehecht. Onderzoekers vermoeden dat de oorzaal van die paradox ligt in de wijze waarop de jeugd de dienst gebruikt. Geen voortdurende statusmeldingen voor alle vrienden, maar een snelle chat via Facebook-chat. En dat is slecht nieuws voor Facebook, want een groot deel van het verdienmodel is gebouwd op zichtbaarheid van de gebruikers voor de adverteerders.

In dat licht is het ook niet zo verwonderlijk dat Snapchat nog maar onlangs buitensporige biedingen (naar verluidt tussen de 3 en 4 miljard dollar) van Facebook en Google heeft afgeslagen. Het zou dan weer een van die verborgen tiener-hangouts zijn die door de volwassen bovenwereld is ingelijfd. Al lijkt het ons een illusie dat Twitteraarts en Snapchatters er in slagen om anoniem door het leven te gaan, daar zijn de geheime diensten veel te handig voor. Maar ze zijn in ieder geval voor even uit het blikveld van hun ouders en grootouders verdwenen.

Niettemin maken deze bepaald niet marginale ontwikkelingen wel duidelijk waar het met het wereldwijde web naar toe gaat. Snelheid en toenemende anonimisering bepalen voortaan welke dienst door de jeugd en dus door de toekomst wordt omarmd. Emailen en bellen doen de meeste tieners allang niet meer. Nu laten zij ook de logge openbare internetdiensten zoals Facebook en Hyves in de steek. Een web vol getwitter en gechat, daar gaan we naar toe. Benieuwd hoelang het duurt voordat de commercie daar greep op krijgt.