‘No make-up selfies’ actie gaat viral: bijna tien miljoen euro voor kankeronderzoek

Het begrip selfie behoeft eigenlijk geen uitleg meer. Eind 2013 werd het ‘fotografisch zelfportret, vaak gemaakt met de camera op armlengte en gepubliceerd op een sociaalnetwerksite’, Woord van het Jaar. Sindsdien is het hek van de dam en is de -volgens sommigen een tikkeltje narcistische – bezigheid schering en inslag op Facebook. Uw buurman, tante en die vage kennis van twintig jaar geleden: allemaal posten of liken ze selfies dat het een lieve lust is.

Maar het is niet alleen ijdelheid waar het in selfie-land om draait. Met het zelfportretje kan ook geld verdiend worden. De Engelse organisatie Cancer Research UK (de Britse tegenhanger van het Nederlandse KWF kankerbestrijding) zette een originele actie op touw die binnen no-time viral ging.

Het idee was om een kettingreactie te creëren, een beetje zoals het even beruchte als bekende necknominationMaar ditmaal geen comazuipende randfiguren die elkaar nomineren tot het atten van alcoholische versnaperingen, maar vrouwen die zichzelf fotograferen zonder make-up en daar vervolgens hun vriendinnen toe aanzetten, in het kader van de strijd tegen kanker. De #nomakeupselfie sloeg aan.

Uiteindelijk haalde de actie, die samenging met een sms met het woord BEAT waarmee gedoneerd kon worden, een dikke 8 miljoen pond op (9,6 miljoen euro). Daarmee kunnen volgens de Britse organisatie maar liefst tien klinische onderzoeken naar de ziekte gestart worden.

paltrow no makeup
Actrice Gwyneth Paltrow                                             Via The Guardian

 

Het succes van de actie kreeg nog eens een extra opsteker door beroemdheden als actrice Gwyneth Paltrow en de zangeressen Cheryl Cole en Beyoncé, die ook een zelfportret plaatsten zonder de voor hen gebruikelijke plamuurlaag (maar mét verdacht strategisch geplaatste hand en/of waterfles).

beyoncenomakeup
Zangeres Beyoncé zonder make-up, maar mét strategisch geplaatst handje                                       Via The Guardian

 

Cancer Research UK gebruikte overigens een nummer dat door veel verschillende goededoelenorganisaties gebruikt wordt. Dit had tot gevolg dat een aantal mensen per abuis DONATE sms’ten, waardoor het gedoneerde bedrag automatisch terechtkwam bij Unicef. In totaal ging het om 18.000 pond. Unicef heeft het bedrag echter weer overgemaakt aan Cancer Research UK. De dyslectici die in plaats van BEAT, ‘BEAR’ sms’ten kwamen bij het Wereld Natuur Fonds terecht, waar het nummer overigens niet gekoppeld is aan een automatische donatie.

Meer leuke content? Like ons op Facebook