Christelijk Barneveld maakt gratis reclame voor ‘juichpak’ Roy Donders

Orthodox-christelijk Barneveld vindt het maar niks, het ‘juichpak’ van Roy Donders en supermarkt Jumbo. Niet omdat het er niet uitziet als je het aandoet, maar vanwege de ‘duivelse’ achternaam van de stylist uit het zuiden.

De juichpakken (door sommigen tot ‘kunst‘ verheven) voor het WK werden groots aangekondigd door Jumbo, ook in het Gelderse Barneveld. Maar dat stuitte tegen de borst van veel orthodoxe christenen die in het dorpje wonen. Vooral de ‘duivelse’ slogan ‘We geven ze op hun donders’ op bordjes en in flyers van de lokale Jumbo werd niet gewaardeerd in het dorpje waar de SGP de grootste partij van de gemeenteraad is.

De orthodoxe-christelijke inwoners van Barneveld deden hun beklag bij Jumbo en kregen vrijwel meteen hun zin: de supermarkt haalde alle verwijzingen naar Roy Donders en zijn juichpak weg. ‘Al het promotiemateriaal waar “Donders” op staat, is sinds deze week weg,’ aldus een medewerker van de supermarkt tegen De Telegraaf vanochtend.

Het hoofdkantoor van Jumbo staat volledig achter die beslissing: ‘Als klanten klachten hebben vanwege een bepaalde geloofsovertuiging, kan ik me goed voorstellen dat daar iets aan gedaan wordt. We willen niemand voor het hoofd stoten.’

Op zich is het natuurlijk niet vreemd om rekening te houden met wat er lokaal leeft – immers, de Albert Heijn speelt ook in op de vraag naar halalvlees in de Randstad – maar de orthodoxe christenen bereiken nu precies het tegenovergestelde van wat zij willen. Net zoals in Frankrijk, waar sommige inwoners van een klein dorpje klaagden over een reclame met twee bijna-zoenende vrouwen – het nieuws over de ‘schokkende’ reclame bereikte vervolgens zelfs de Nederlandse media.

Het nieuws over het weghalen van alle verwijzingen naar Roy Donders staat vanochtend op de voorpagina van de grootste krant van Nederland en persbureau ANP is er ook bovenop gedoken (en ja, ook voor ons is het aanleiding erover te berichten). Het nieuws is dus overal. Jumbo en Donders mogen in hun handjes wrijven met zoveel gratis aandacht voor dat ‘duivelse’ juichpak voor het WK. En dat allemaal dankzij een ‘paar aanstellers’ zoals een anonieme Jumbo-medewerker de orthodoxe christenen noemt in de krant. Missie gratis reclame geslaagd.