Kauwgom kauwen asociaal? Deze reclame moet bewijzen van niet

Een kauwgompje kan ideaal zijn om even snel een frisse smaak in de mond te krijgen. Een paar minuutjes, en dan weer uit. Want er de hele dag herkauwend bijlopen, dat moeten we niet willen. Het komt ongeïnteresseerd (of zelfs ronduit asociaal) over en laat natuurlijk geen beste indruk achter.

Tenminste, dat is wat veel mensen denken. Een onderzoekje van een kauwgommerk moet echter iets anders doen uitwijzen. Identieke tweelingen werden naast elkaar gezet in het MACBA, het museum voor hedendaagse kunsten in Buenos Aires. De één kreeg de opdracht om op een kauwgompje te kauwen, de ander niet. Een testpanel gaf vervolgens antwoord op vragen als: Wie van de twee heeft meer vrienden? Wie wordt vaker uitgenodigd voor een feestje? Welke van deze twee mannen zou je eerder opslag geven? Wie zou je ontslaan als je om opslag vroeg? Welke agent geniet er van je een bon uit te schrijven? Wie van de twee heeft een beter seksleven?

Er deden 481 mensen mee aan het experiment. En wat bleek: op 73 procent kwam de kauwgom kauwende helft van de tweeling het meest positief over. Toch maar een pakje hubba-bubba aanschaffen dan? Of houden we het gewoon op een slimme truc van de reclamemakers om het ‘aso’ imago van kauwgomkauwen op te poetsen? Oordeelt u zelf.