Horrorverhuurder én -huurders. Hoe veilig is AirBnB eigenlijk?

AirBnB is mateloos populair, wereldwijd bespreken steeds meer reizigers liever een slaapplek bij vreemden in huis dan dat ze een hotel of hostel boeken. Het gemak en de lage kosten zijn verleidelijk, maar op het net gaan genoeg horrorverhalen over AirBnB rond. Afgelopen week kwam de eerste AirBnB-kraakactie na meer dan een maand tot een einde, en kon de rechtmatige bewoner haar woning weer betreden. Is AirBnB wel veilig?

Bij Marie en haar zus begonnen de alarmbellen te rinkelen toen de deur van hun gastverblijf werd geopend. De man die ze binnen liet vertoonde weinig gelijkenis met de profielfoto van een blonde dame genaamd Leslie, die volgens de AirBnB-site haar vrije slaapkamer ter beschikking stelde. Enkele uren later waren de zussen halsoverkop op de vlucht geslagen, weg uit het appartement. Maries zus zou pas anderhalve dag later weer volledig bij bewustzijn komen nadat ‘Leslie’ drugs in haar tomatensapje had gestopt en ’s nachts hun slaapkamer was komen binnenvallen.

Slechte bescherming
Uit dit soort verhalen blijkt hoe gebrekkig de bescherming van AirBnB-gebruikers is. Iedereen kan zich aanmelden en een overnachtingsplek aanbieden. Profielfoto’s en afbeeldingen van huizen worden niet op echtheid gecontroleerd, zo wordt op de klachtensite AirBnBhell verteld door een anoniem persoon die beweert een oud-medewerker te zijn van het AirBnB-veiligheidsdepartement. Spottend beweert hij dat je zelfs de oval office – het kantoor van de Amerikaanse president – als slaapplek zou kunnen aanbieden zonder dat een haan ernaar kraait.

Een kijkje op de site leert dat het inderdaad kinderlijk eenvoudig is om een woning te registreren op de site zonder dat de juistheid van het adres en de foto’s wordt gecontroleerd. Ondergetekende heeft een advertentie op de site geparkeerd met de profielfoto van een vriendin en drie foto’s van het interieur die in werkelijkheid in drie verschillende appartementen zijn gemaakt.

Aribnb-krakers
Maar niet alleen bezoekers zijn kwetsbaar voor kwaadwillenden, ook degenen die met de beste bedoelingen bezoekers een plek aanbieden, staan soms nare verrassingen te wachten. Zo zijn er meerdere gastheren en –vrouwen die melding maken van vernieling van hun eigendommen en diefstal van juwelen, kleding, creditcards en identiteitspapieren.
Twee bezoekers in Californië maakten het recent wel heel erg bont door te weigeren het aan hen verhuurde appartement te verlaten nadat de afgesproken verblijfsperiode eindigde. Het kostte eigenaar Cory Tschogl uiteindelijk meer dan een maand om de krakers te laten verwijderen door de overheid.

Gedurende die periode kreeg Tschogl weinig hulp van AirBnB, dat gebrekkig communiceerde en weinig meer deed dan een serie e-mails sturen waarin het bedrijf de krakers sommeerde om het gebouw te verlaten. Veel meer kon AirBnB eigenlijk ook niet doen toen de situatie eenmaal uit de hand was gelopen. Hoewel de krakers verdere toegang tot de website en diensten van AirBnB werd ontzegd, was de schade al gedaan.

In plaats van mosterd na de maaltijd te serveren zou de Sillicon Valley startup meer moeite moeten steken in het ontwikkelen van een adequate klachtenservice en het vooraf grondig controleren van de identiteit van zijn gebruikers. Zo had voorkomen kunnen worden dat ‘Leslie’ zich als een onschuldige dame etaleerde en hadden ze wellicht ook achterhaald dat de Californische krakers in het verleden al meerdere malen in de problemen waren geraakt met hun huisbazen.

Waarschijnlijk zijn maatregelen om de veiligheid van AirBnB op te schroeven kostbaar en arbeidsintensief (denk aan veiligheidskeurmerken), maar als AirBnB op lange termijn serieus genomen wil blijven worden zal het dit soort problemen toch op een bevredigende manier moeten oplossen. Anders dreigt een beschadigde reputatie en een verlies aan vertrouwen, met alle gevolgen van dien.