Hoe een ‘Marokkaan’ de Nederlandse media een loer draaide met zijn ‘kunstproject’

Nelle Boer, een kunstenaar uit Zwolle, wilde weleens ervaren hoe het is om Marokkaan te zijn in Nederland. Daarom creëerde hij in november 2013 een online profiel voor Nizar Mourabit, een Marokkaanse politicoloog. Als dit ‘personage’ schreef Boer opiniestukken voor Nederlandse media. En iedereen trapte er met open ogen in.

Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten. Maar opvallend is het zeker, dat grote Nederlandse media zijn verhalen plaatsten zonder te weten wie er werkelijk achter dit Marokkaans-Nederlandse personage schuilging. Meer dan een foto – naar nu blijkt een gephotoshopte Saoedische jongeman – een blog en een Facebook– en Twitteraccount had hij immers niet.

Publicaties
Al gauw publiceerde ‘Mourabit’ op online platforms als Joop en ThePostOnline. Daarna volgden Trouw, Het Parool, de Volkskrant en FrontaalNaakt. Nederlandse media stonden in de rij voor een opiniestuk van deze ‘Marokkaan met een missie’. Zelfs toen Boer een mailtje naar Trouw per ongeluk afsloot met zijn eigen naam, viel hij niet door de mand.

Zijn stukken gingen over actuele onderwerpen: hoe hij met lede ogen aanziet dat zijn vrienden naar Syrië vertrekken; het debat in Nederland rond het Israëlische offensief in Gaza van afgelopen zomer; dat het tijd wordt dat Marokkaanse Nederlanders als Nederlander worden gezien.

Reacties
Boers schrijfsels – op televisie en radio kon-ie natuurlijk niet verschijnen, hoewel hij ook door de omroepen van alle kanten werd benaderd – roepen flink wat reacties op. Om het vuurtje nog wat op te stoken, creëert ‘Mourabit’ een relletje op GeenStijl. Hij beweert dat redacteur Annabel Nanninga bij een Gaza-demonstratie betogers zou hebben gefotografeerd en hen aan dubieuze uitspraken heeft gekoppeld, ‘zonder een snipper bewijs’. Achteraf geeft de ‘Marokkaan’ toe helemaal niet te weten of Nanninga een incident zou hebben uitgelokt.

Dinsdag komt de aap uit de mouw. In een interview met De Correspondent geeft Boer zijn ware identiteit bloot. “Ik ken niet één Marokkaan. Ik heb er zelfs nooit een gesproken,” vertelt de kunstenaar als hij terugblikt op zijn tijd als Mourabit. De Correspondent concludeert treffend dat hetzelfde lijkt te gelden voor de gemiddelde Nederlandse redactie.