Het beste van fotografe Marie Cécile Thijs: ‘De rode draad is verstilling’

De fotografie van Marie Cécile Thijs (50) oogt veelal als zeventiende-eeuwse schilderkunst. Haar portretten en stillevens stralen een serene kracht uit, die doet denken aan de schildergrootmeesters van weleer. Het Museum aan het Vrijthof presenteert de overzichtsexpositie Lust for Light, ter ere van haar bijna twintigjarige carrière. Een interview met de fotografe wier werk werd bekroond met onder meer een International Photography Masters Cup 2014.

De vergelijking tussen uw werk en stillevens uit de Gouden Eeuw is een veelgemaakte. Kunnen we stellen dat u met uw camera hetzelfde tracht te doen als schilders met hun kwast?
“Een overeenkomst tussen beide is het gebruik van licht en het maken van een compositie. Ik zeg wel eens: mijn portretten worden stillevens en mijn stillevens worden portretten. Als ik stillevens maak van voedsel gaan de ingrediënten een rol spelen, alsof ze een personage worden.”

Wat spreekt u zo aan in stillevens en portretfotografie?
“Het portretteren zit al van oudsher in mij. Ik tekende vroeger veel en dat waren altijd figuren. Stillevens trekken mij omdat ik objecten andere functies kan geven dan hun alledaagse rol. Ik ga ermee aan de slag alsof ik ze voor het eerst zie en geef ze een andere dimensie.”

Vanwaar uw voorliefde voor de Gouden Eeuw?
“Zeventiende-eeuwse schilderijen vind ik fascinerend. Met name het lichtgebruik en de kleuren. Licht maakt alles; de intensiteit van kleuren, dynamiek, de sfeer. Het werk uit de Gouden Eeuw is aards maar bevat ook veel mysterie, net zoals mijn werk. Tegelijkertijd is mijn werk ook hedendaags. Alles wat ik meemaak verwerk ik in de foto’s. Het is een samenvoeging van het heden en verleden. Zoals mijn foto ‘Cat with White Collar’ uit de serie White Collar. In de portretten uit die serie is een authentieke plooikraag uit de collectie van het Rijksmuseum verwerkt. Deze kat met de kraag lijkt zo uit de Gouden Eeuw te zijn gestapt. Het is een nieuw personage, waarbij het heel vanzelfsprekend lijkt dat de kat een kraag draagt. Dat vind ik leuk. Dat het ongewoon is, en tegelijkertijd vanzelfsprekend. Mijn werk heeft een surrealistisch element.”

Wat is in deze overzichtstentoonstelling te zien wat niet in uw eerder exposities te zien was?
“Het overzicht bestrijkt een periode vanaf 1996 tot en met nu. De zwart-witfoto’s van processies, uit 1996 en 1997, die ik op twintig meter afstand van het Museum aan het Vrijthof maakte zijn te zien, maar de expositie bevat ook nog niet eerder getoond werk uit 2015. Mijn eerste series waren meer documentair, maar al vele jaren werk ik uitsluitend geënsceneerd. De rode draad in mijn werk is verstilling, dat zie al terug in mijn eerste series.”

De overzichtsexpositie Lust for Light is van 1 maart tot 31 mei te bewonderen in het Museum aan het Vrijthof in Maastricht. De tentoonstelling bestaat uit een selectie van de twintigjarige carrière van Marie Cécile Thijs. Een deel van haar werk is ook opgenomen in het Rijksmuseum. 

© Marie Cécile Thijs

 

© Marie Cécile Thijs
© Marie Cécile Thijs
© Marie Cécile Thijs