Deze ‘privacyschendende’ speelgoedpop stuit in Amerika op groot verzet

Zo rond Kerst moet-ie in de (Amerikaanse) schappen liggen: de pratende Barbiepop die via wifi verbonden is met de fabrikant, Mattel. De werknaam: Hello, Barbie. Er zit een microfoon in die de opmerkingen zal registreren van het kind dat met de pop speelt, en zo – via de servers van diezelfde fabrikant – antwoorden geeft die specifiek zijn toegesneden op het kind zelf. Inmiddels is over die plannen een vrij begrijpelijke storm van protest ontstaan onder bezorgde ouders.

De plannen voor de ‘internetpop’ zijn enkele weken geleden bekendgemaakt, en baarden toen wel enig opzien. De tegencampagne is nu echt op stoom gekomen. De initiatiefnemers vinden het onbestaanbaar dat een fabrikant met een commercieel oogmerk voortaan gaat bepalen wat een kind van een jaar of drie te horen krijgt en dat de intieme gesprekken die een kind met zijn ‘vriendin’ voert elders worden opgeslagen. De fabrikant beweert dat de gegevens alleen voor een ‘betere gebruikservaring’ worden geregistreerd, maar dat smoesje kennen we na twintig jaar internetgebruik inmiddels wel.

Volgens hen die de protestactie aanvoeren is het voor een goede cognitieve en emotionele ontwikkeling van een kind uiterst belangrijk dat het ‘echte’ gesprekken voert met levende mensen in de omgeving en niet met een anonieme computer. De ouder kan immers geen invloed uitoefenen op de programmering. Daar komt bij dat de microfoon in de pop niet alleen de opmerkingen van het kind registreert, maar van iedereen die zich in de buurt van de microfoon bevindt. Zij doen een direct beroep op de fabrikant, Mattel, en bestuursvoorzitter Sinclair om onmiddellijk te stoppen met de productie en het op de markt brengen van Hello Barbie.

De pop is een goed voorbeeld van de wijze waarop kinderen op steeds jongere leeftijd mogen ‘meegenieten’ van het wereldwijde web. Zo is er al een armband waarmee ouders 24 uur per dag kunnen zien waar hun kind is: als het buiten van tevoren vastgestelde grenzen komt, krijgt de ouder een signaal op zijn of haar smartphone. En ook het bezit van een smartphone onder jonge kinderen groeit; niemand kijkt meer op als een kind van een jaar of acht met een iPhone loopt. Maar met Hello Barbie is blijkbaar een gevoelige snaar geraakt: dat is velen net een stapje te ver. Mocht u dat ook vinden, dan kunt u zich hier aanmelden voor verzet.

ANP-29045472