Hoe een straatdealer een grootschalige drugscampagne ontlokte

De straatdealer die ervan wordt verdacht toeristen witte heroïne als cocaïne te verkopen, is opgepakt. Nadat de man (42) zichzelf, tot eigen verbazing, herkende in een uitzending van Opsporing Verzocht besloot hij zich zaterdag bij de politie te melden. Betekent dit dat er een einde komt aan de grootschalige campagne van de gemeente Amsterdam, en de inmiddels vertrouwde matrixborden uit het straatbeeld van Amsterdam verdwijnen?

Grote informatieborden met teksten als ‘Ignore streetdealers’ and ‘White heroin sold as cocaine’ werden op de grote schaal verspreid door de hoofdstad toen vorig jaar bekend werd dat er een witte-heroïnedealer actief was. Drie Britse toeristen kwamen om het leven nadat zij de witte heroïne snoven. Zo’n twintig andere bezoekers aan Amsterdam zouden later na het gebruik ervan worden opgenomen in het ziekenhuis. Het gebruik van witte heroïne is gevaarlijk omdat het kan leiden tot ernstige ademhalingsproblemen en zelfs acute ademstilstand.

Reconstructie
Op 26 oktober vorig jaar overleed een Britse toerist (22). In zijn broekzak werd een brokje ‘cocaïne’ aangetroffen. Onderzoek wees uit dat het om witte heroïne ging. Op 7 november raakten nog eens zes Britse toeristen onwel nadat zij het spul gebruikten, terwijl ze meenden cocaïne te hebben gekocht.

Voor de gemeente Amsterdam en het Red Alert Team – bestaande uit leden van de GGD, de Jellinekkliniek en het Adviesburo Drugs – was het reden voor een spoedoverleg. Alle partijen waren het over één ding eens: meer slachtoffers mochten er niet vallen. Daarom werden er die avond meteen drie matrixborden op het Leidseplein en het Rembrandtplein geplaatst.

Vervolgens bleef het even stil rondom de drugszaak. De betrokken partijen besloten zelfs om de campagne langzaam af te bouwen. Maar dan, op 25 november, overlijden twee Britse jongens (20 en 21 jaar oud) nadat zij witte heroïne consumeren. Voor burgemeester Van der Laan was de maat vol. Er werd een grote waarschuwingscampagne gelanceerd, wat onder meer betekende dat er 35 borden op prominente plaatsen in Amsterdam kwamen te staan, en op meer dan 500 plaatsen werd geflyerd. The Washington Post roemde de aanpak. ‘What a sane drugs policy looks like’, kopte de Amerikaanse krant, doelend op het feit dat de gemeente toeristen niet strafte voor het innemen van de drugs, maar ze hulp en informatie bood. De campagne reikte verder dan alleen de hoofdstedelijke straten. Ook op websites van hotels, hostels en bed and breakfasts werd gewaarschuwd voor de witte heroïne.

Eind februari vielen er weer slachtoffers. Drie Deense toeristen raakten onwel. Op dat moment werden de kosten van de campagne op zo’n vier tot vijf ton geschat, de waarschuwingsborden alleen al kostten naar verluidt 150 duizend euro.

Een straatdealer werd vervolgens herkend op bewakingsbeelden, die eind maart in een uitzending van Opsporing Verzocht werden getoond. Volgens de advocaat van de straatdealer, Gerald Roethof, kwam de leverancier pas achter de echte aard van zijn ‘cocaïne’ toen hij zichzelf herkende op de beelden, zo meldt De Telegraaf. Na een mislukte poging om contact op te nemen met zijn handelaar, besloot de man zich te melden. Het vermoeden dat de dader niet goed wist waar hij mee bezig was bestond al langere tijd. De witte heroïne werd namelijk voor een lagere prijs verkocht dan gebruikelijk is.

Momenteel houdt de politie de dealer vast, en wordt de man verdacht van het verkopen van de witte heroïne. Het Red Alert team, justitie en de gemeente bespreken binnenkort de toekomst van de waarschuwingscampagne. Het is immers niet uitgesloten dat er nog witte heroïne in omloop is. De beloning van 150.000 euro die werd uitgeloofd voor de gouden tip kan wellicht worden besteed aan de voortzetting van de campagne.