Dit denkt Google van u (en hoe u daar verandering in kunt brengen)

Een week geleden schreven wij een artikel over Google dat veel discussie opleverde, en voor enkelen de ogen opende. Met een handig trucje kunt u erachter komen wat de zoekmachine precies opslaat (zo’n beetje alles) en kan hier en daar iets verwijderd worden. Maar wat doet Google eigenlijk precies met al die gegevens?

Ook dat antwoord heeft wellicht een groot 1984-gehalte, met uw data wordt namelijk een zo nauwkeurig mogelijk profiel van persoonlijke voorkeuren en zo’n beetje alle andere kenmerken gemaakt. Een digitaal paspoort, maar wel eentje dat verder gaat dan lengte, geslacht en leeftijd. De data worden gebruikt om advertenties zo persoonlijk mogelijk op zoekgedrag toe te spitsen. Zo komt het dus dat u opeens overal schoenenaanbiedingen ziet wanneer u één keer op Zalando gekeken hebt.

Dat digitale paspoort is ook te bekijken, en kan (naargelang aard van zoekopdrachten) onthullend zijn. Maar goed, hoe kom je er? Ervan uitgaande dat u ingelogd bent met een Chrome-account: klik rechtsboven op uw profiel-icoon (eerste letter van de accountnaam) en ga naar ‘mijn account’. Klik vervolgens de middelste optie persoonlijke informatie en privacy aan. Vervolgens gaat u naar advertentie-instellingen, en gelijk door naar advertentie-instellingen beheren. 

google1

Vervolgens wordt het interessant. In de lijst die verschijnt staan uw voorkeuren, oftewel: wie Google denkt dat u bent. Het is een opmerkelijke lijst, die dingen bevat die wel degelijk waar zijn, maar ook de plank redelijk misslaan. Zo denkt Google terecht dat ik geïnteresseerd ben in Geschiedenis, Boeken en Literatuur, Rap & Hiphop en Smartphones. Maar de zoekgigant heeft ook een plaatsje gereserveerd in deze lijst -die dus zo’n beetje de blauwdruk voor het definitieve algoritme van de Google-advertenties op mijn scherm is- voor de categorieën Oost-Aziatische Muziek, Toyota (zie ik hier een verband?) en Tekenfilms

De eerste twee kan ik met geen mogelijkheid plaatsen. De laatste in eerste instantie ook niet, maar kan na wat graafwerk te maken hebben met het online kijken van afleveringen van South Park. In ieder geval niet iets wat ikzelf meteen als voorkeur in zou stellen. Wel hebben ze terecht opgemerkt dat ik de afgelopen week vaak op Google gezocht heb. Zonder daarbij een allesvernietigend zwart gat te creëren, maar dat terzijde. Bij mijn voorkeuren staat daarom Zoekmachineoptimalisatie en Marketing. 

Nu we toch op deze pagina zijn, kunnen we net zo goed onze instellingen wat aan gaan passen of desgewenst helemaal uitzetten, dit laatste kan door de schuifknop Advertenties op basis van uw interesses uit te zetten. Mocht u dus een digitaal broertje dood hebben aan het online ge-adverteer van Google, en het gebruik maken van uw surfgedrag als ijkpunt niet zien zitten (waarbij ik mij ten zeerste afvraag wat u nog op Chrome doet), dan kunt u deze optie aanzetten. Google zal u dan advertenties sturen die gebaseerd zijn op algemener gegevens, zoals de huidige locatie. Volledig uitzetten is (hier) dus niet mogelijk.

In dat kader is het misschien beter om uw werkelijke voorkeuren in te voeren, en de shot-in-the-dark-interesses (nogmaals: Oost-Aziatische muziek?) van de zoekmachine te verwijderen. Zo kunt u gerichter advertenties ontvangen, op basis van wat u werkelijk belangrijk vindt, en niet op wat Google denkt dat u bent. Want het alwetende oog van de zoekmachine heeft het lang niet altijd bij het rechte eind. En eigenlijk is dat maar goed ook.