De 3 methoden om als medium met Trump om te gaan

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in juni van dit jaar.

Donald Trump gaat na een memorabele campagne op de Republikeinse conventie in Cleveland volgende maand te horen krijgen dat hij het mag opnemen tegen Hillary Clinton. De media in de Verenigde Staten, die Trump overigens voor alles en nog wat uitmaakte, hadden ieder een eigen handleiding voor het fenomeen Trump. We onderscheiden drie methoden.

“We waren schoothondjes in plaats van waakhonden,” pent columnist en tweemalig Pulitzer Prize-winnaar Nicholas Kristof eind maart op voor The New York Times. Kristof fileert in een eerlijke en diepgravende analyse het gedrag van de Amerikaanse mediabedrijven ten opzichte van presidentskandidaat Donald Trump. Alles is fout gegaan, schrijft hij. “De media hebben Trump groot gemaakt. We hebben hem de microfoon gegeven zonder zijn uitspraken te checken en hebben gewoon gediend als zijn podium,” is zijn voor de Amerikaanse media pijnlijke conclusie. Toch zijn er wel degelijk media geweest die op hun eigen manier Trump de voet dwars hebben gezeten. En de strijd verhardt naar mate Trump dichterbij de nominatie komt.

Methode 1: Weigeren
Deze week nog liet de populaire nieuws- en entertainmentsite BuzzFeed weten dat het stopt met het tonen en kopen van politieke advertenties van de Republikeinse partijtop. BuzzFeed, dat maandelijks 200 miljoen unieke bezoekers trekt, loopt hierdoor advertentiebaten van 1.3 miljoen dollar mis, maar dat nemen ze volgens topman Jonah Peretti voor lief.

“De toon en de inhoud van Trumps campagne zijn uniek in de moderne politieke geschiedenis van de VS,” schrijft hij via e-mail aan zijn redacteuren. “We laten geen sigarettenadvertenties zien omdat zij gevaarlijk zijn voor onze gezondheid, en om precies dezelfde reden accepteren we geen advertenties van Trump.”

BuzzFeed is van populair platform uitgegroeid tot een betrouwbaar nieuwsmedium met ruim 1.300 redacteuren die actief zijn in de achttien verschillende kantoren wereldwijd. De beslissing van Peretti is niet heel opvallend. Een enquête van Wall Street Journal december vorig jaar wees uit dat BuzzFeeds doelgroep – jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar – allesbehalve warm loopt voor Trump. Slechts 19 procent van die leeftijdsklasse koestert warme gevoelens voor Trump.

Methode 2: Ridiculiseren
Het kan ook anders, zoals de Huffington Post liet zien tijdens het begin van de campagne. De nieuwssite, die op zijn toppunt 207 miljoen unieke bezoekers per maand kon noteren, had een eigen manier de eigen mening richting Trump te ventileren. Begin van dit jaar introduceerde de Huffington Post een disclaimer onder ieder bericht waarin Trump een ‘serieleugenaar, xenofoob, racist en vrouwenhater’ wordt genoemd.

Deze Amerikaanse HP heeft een moeizame relatie met Trump. De disclaimer is niet de enige stap die het zette om op te komen tegen de presidentskandidaat. Lange tijd hebben alle berichten over Trump in de entertainmentsectie van Huffington Post gestaan in plaats van in de politieke deel van de nieuwssite. Later moest de site terugkomen van deze beslissing. Toen Trump de kop nam in de peilingen konden ze hem niet langer zien als act.

“We zullen nu niet alleen de manieren beschrijven waarom Trump uniek is in de recente politieke geschiedenis van de Verenigde Staten,” schreef oprichtster Arianna Huffington in het stuk A note to Trump: We are longer entertained. Ze kwam met een duidelijke call to arms.“We gaan de desastreuze impact van Trump op het politieke debat en op het nationale debat aantonen.”

Methode 3: Oorlog
Volgens New York Times heeft Trump sinds het begin van de campagne door zijn radicale uitspraken 2 miljard dollar aan gratis publiciteit gekregen. In de hele maand februari kreeg hij 400 miljoen dollar aan zendtijd of andere exposure. Maar de laatste periode van de race voor de Republikeinse kandidatuur wordt Trump juist op allerlei manieren hard aangepakt door de Amerikaanse pers.

Zo houdt datzelfde The New York Times een overzicht bij van alle bekende Amerikanen die door The Donald zijn beledigd of als voetveeg zijn gebruikt op Twitter. Dat zijn er inmiddels 224 en scrollend door de verzamelde tweets is het moeilijk voor te stellen dat dit uit de digitale mond van de Republikeinse presidentskandidaat to be komt.

Trump wordt in andere van de linkse media van de VS afgeschilderd als een ‘nare man’. Dana Milbank, columnist van The Washington Post, schreef begin december letterlijk dat hij er niet omheen wilde draaien. “Donald Trump is een kwezel en racist,” aldus Milbank. Hiermee zijn de twee leiders van de kruistocht tegen Trump genoemd. Negeren heeft geen zin, zo lijken beide hoofdredacteuren te denken.

“Het is niet dat we Trump’s gekheid niet hebben moeten verslaan,” vindt Nicholas Kristof ook. “Maar ik vind nog steeds dat we het helemaal verkeerd hebben aangepakt. Het is tijd voor zelfreflectie.” Er staan nu drie strategieën – de positieve aanpak van het rechtste Fox News daargelaten – op de wagen om Trump kritisch te beschouwen. De messen worden geslepen. Het jachtseizoen is geopend.