Zien: de mooiste Adidas-commercial komt niet van Adidas

Reclames zijn een noodzakelijk kwaad. Vaak lichtelijk vervelend, soms ronduit irritant maar helaas niet van het internet en de buis weg te denken. En zo af en toe komt er dan een reclame die zó prachtig is, dat het werkelijke doel – het onder de aandacht brengen van een bepaald merk – bijzaak wordt.

Zoals onderstaand spotje voor Adidas, ware het niet dat de sportkledingfabrikant deze reclame juist afwees. De maker van het filmpje, de Duitse filmstudent Eugen Merher, stuurde een zogenoemde ‘spec spot‘ in (een idee voor een commercial) naar het Duitse sportconcern, zonder succes. Zonder toestemming werkte Merher toch zijn plan uit, met onderstaand prachtig resultaat.

En van die afwijzing heeft Adidas waarschijnlijk spijt gekregen, want het filmpje van Merher gaat momenteel viral. En dat is te begrijpen, want het werk roept flink wat emoties op. Het is indrukwekkend en stemt treurig. Een gepensioneerde marathonrenner probeert nog een keer zijn hoogtijdagen te doen herleven.

Hoe het afloopt? Kijkt u zelf maar.

De Redactie