Spring naar de content

FireArt

In de afgelopen halve eeuw is kunst steeds sterker een kwestie van commercie geworden. Menig kunstwerk is voor musea onbereikbaar omdat in de overspannen markt de prijs te hoog is opgedreven. Vaak verdwijnt de intrinsieke waarde achter de marktwaarde.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door J.A.A. van Doorn

De Britse miljardair Charles Saatchi, niet toevallig een reclamegoeroe, was de eerste die begreep dat je als uiterste consequentie van deze ontwikkeling de relatie tussen kunst en geld zou kunnen omkeren. Koop een willekeurig, liefst enigszins bizar object voor veel geld, presenteer het als kunst en het publiek zal toestromen.

Saatchi slaagde boven verwachting. Een onopgemaakt, wat smoezelig bed, een doorgezaagde koe op sterk water, honderdduizend opgeplakte vliegen, pilaren die uit rattenlijken zijn opgetrokken – letterlijk alles bleek als kunst dienst te kunnen doen en door critici serieus te worden genomen.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap