Spring naar de content

James Worthy: ‘Mijn tweets zijn de trailers van mijn boek’

Vrouwen, seks en beffen zijn de favoriete onderwerpen van de Amsterdamse schrijver James Worthy (30). Via sociale media heeft hij het nieuws over zijn debuut de wereld in gebracht. Met succes: “Ik merk vooral dat de jeugd die normaliter niets met boeken heeft door mijn tweets een boek kopen. Hun eerste boek ooit.”

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Redactie

Je boek ligt nog geen twee weken in de winkel en er komt nu al een tweede druk aan. Is dit wat je had gehoopt?
“Een week voordat mijn debuut uitkwam hoorde ik pas dat de eerste druk uit 3500 exemplaren bestond. Ik vond het direct een angstaanjagend aantal, mede doordat de eerste druk van een debutant meestal zo om en nabij de 2000 ligt. Dat er nu al een tweede en er ook al sprake van een derde druk is, tja, daar ben ik meer dan blij mee. Het is een droom die uitkomt, gadverdamme wat een walgelijk Disney-cliché.”

Weet je hoeveel boeken er zijn verkocht?
“Ik geef niet zo heel veel om cijfers en aantallen, maar we gaan lekker op Bol.com en de stapels in de grote boekenketens worden steeds kleiner. Ik ben al meer dan tevreden. Natuurlijk wil ik best wel 100.000 boeken verkopen, maar ik ben ook maar een debutantje. Ik moet wel reëel blijven, maar aan de andere kant is de dromer in mij veel sterker.”

Hoe gaat het nu met je? Wat vind je van hetgeen je nu overkomt?
Het waren drukke en bizarre weken. Vooral die immense media-aandacht had ik nooit verwacht. Ik had werkelijk waar getekend voor een mooi artikel in een enkel weekblad, maar opeens stond ik in alle kranten. En groot ook. Het was wel even schrikken. Opeens heeft iedereen een mening over je. Gelukkig voor mij is 40% positief, 20% is negatief en de rest is stil.”

En dat allemaal dankzij guerillamarketing?
“Veel mensen spreken gelijk over een hype en nemen termen als guerrillamarketing in de mond, maar ik ben al vanaf mijn veertiende aan het schrijven. Van 1994 tot nu heb ik allemaal dingen gedaan die mij nu helpen, die het debuteren iets makkelijker maken. Zo heb ik in de tussenliggende tijd voor bijna alle bladen geschreven. Vrijwel altijd leverde ik goede artikelen in, dus al die bladen geven nu iets terug in de vorm van promotie.”

Je wordt de Nederlandse Twitterkoning genoemd. Hoe is dat zo gekomen en waar ligt dat aan?
“Of ik de Nederlandse Twitterkoning ben weet ik niet, maar ik heb wel altijd doorgehad dat ik het als een soort van portfolio moest gebruiken. Voordat ik überhaupt een krabbel onder een contract had gezet zat ik al zo rond de 4000 volgers. Ik deel alles met mijn volgers. Schaamteloos. Als ik een goede dag heb of verliefd ben dan weten ze dat en heb ik een miskraam van een dag vol kommer en kwel, tja, dan weten ze dat ook. Het zijn de vrienden die ik niet ken.”

Denk jij dat jouw internet-faam bijdraagt aan de verkoop van je boeken? Dat je doelgroep daardoor eerder naar de boekenwinkel gaat of naar Bol.com surft? Was het jouw idee om het via sociale media aan te pakken?
“Natuurlijk helpt mijn internet-faam als het op de verkoop van boeken aankomt. Zo’n kleine zesduizend mensen lezen dagelijks een stuk of acht van mijn tweets. Humoristische tweets of overgevoelige dramaqueen tweets, ik pomp het allemaal de wereld in en ik denk dat ze af en toe best prikkelen. Ik merk vooral dat de jeugd die normaliter niets met boeken heeft door mijn tweets een boek kopen. Hun eerste boek ooit. Dus internet en Twitter zijn voor mij immens belangrijk. Mijn tweets zijn als het ware de trailers van mijn boek.”

Mooi gezegd.
“Het was dus ook geen idee om het zo groots via social media aan te pakken, dat stond gewoon altijd al vast. Ik blog al heel lang, ik koester het internet en de directe feedback. Nu heb ik de mazzel dat ik bij een uitgever zit die begrijpt hoe cruciaal het internet is. Samen hebben we gewoon het internet proberen over te nemen, heel natuurlijk, heel speels, en dat is tot op zeker hoogte prima gelukt.”

Waarom is het voor jou belangrijk om over seks te schrijven?
Het is niet eens zozeer dat ik het belangrijk vind om over seks te schrijven, maar ik vind het gewoon heerlijk om te doen. Twee mensen die elkaar even een fijn gevoel willen geven, een oppepper, een schouderklopje, seks kan iets heel moois zijn. Ook iets heel walgelijks natuurlijk, maar ik had overigens niet verwacht dat zoveel mensen over de hoeveelheid seks in mijn debuut zouden vallen. Van die oude hippies die nu opeens neerbuigend gaan doen over seks terwijl ze 40 jaar geleden precies deden wat de hoofdpersoon in mijn boek nu doet. Alleen hebben de vrouwen van nu een stuk minder schaamhaar.”

In het boek gaat vriendin Polly ervandoor met een succesvolle kunstenaar. Vervolgens belandt James in een neerwaartse spiraal. Maar bestaat Polly ook echt?
“Polly bestaat. Iedereen heeft wel een Polly.”

Zijn de verhalen fictief of een greep uit je eigen leven? In het geval van het laatste, krijg je dan nooit boze vrouwen aan de telefoon die het minder prettig vinden dat zoiets intiems gepubliceerd wordt?
“Zeker driekwart van het boek is een greep uit mijn eigen leven. En veel van de vrijpartijen hebben dus ook gewoon echt plaatsgevonden. Misschien duren ze in het boek iets langer en lijkt het wat beter dan het daadwerkelijk was, maar ik gebruik nooit echte namen en ik maak die vrouwen ook nooit kapot op papier. Dus ik krijg nooit klachten van voormalig bedpartners. Ze weten sowieso van tevoren al dat ik over ze ga schrijven, ik doe dit namelijk al langer dan tien jaar. ‘Zorg dat James verliefd op je wordt en hij schrijft een prachtig verhaal over je,’ zei een boze ex een keer tegen mij toen ze dacht dat ik vreemd was gegaan.
Bijna al mijn verhalen zijn een ode aan de Amsterdamse vrouw en als ik al iemand kapot maak, tja, dan ben ik dat zelf wel.”

Gisteren verscheen er een filmpje op YouTube waar je een nieuwe vorm van kanker wordt genoemd. Wat vind je daarvan?
“Ik vind het niet belangrijk.”

Proef hier alvast de eerste 44 bladzijden van de debuutroman James Worthy van James Worthy.

Onderwerpen