Spring naar de content

Beetje rijk, beetje beroemd

Naast de in alle opzichten knallende Oudejaarsparty van Sylvie Meis en Rafael van der Vaart, die door NOS, NRC en het Duitse Bild als een gezamenlijke co-productie werd gebracht, stonden alle overige feestjes treurig in de schaduw.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jan Zandbergen

Op het jaarlijkse miljonairsfeestje van Yves Gijrath in de RAI was het sowieso al behelpen. Het feestje kreeg een andere naam, omdat het woord ‘miljonair’ niet meer de klank heeft die het ooit had. De nieuwe naam is Luxury, waarvan de klinkers weer zijn wegbezuinigd, zodat slechts LXRY resteert. Ook ontbraken Yves’ beste vriendjes. Gijrath heeft er zoals bekend twee. Het gespierde Marokkaanse exemplaar zat rond de jaarwisseling in de bak; de schrijvende Joodse cineast is getrouwd met zijn pantoffels en mag van zichzelf nergens heen. De veelgeplaagde organisator had de strakgetrokken Linda Evangelista gevraagd de opening te verrichten. De oudere lezertjes zullen zich dit model mogelijk nog herinneren: haar roem dateert van ver voor de huidige economische crisis, dus wat dat betreft was zij een onverdachte keuze. De overige beroemdheden hadden met La Evangelista gemeen dat zij betaald kregen om aanwezig te zijn. Het fenomeen MayDay was ingehuurd als dj; Willem Baars naast hem/haar/het is hoofdredacteur van JFK, een blad uit de stal van Yves. Toeteraarster Candy Dulfer was ingehoerd, pardon, ingehuurd door de firma Porsche, die op de beurs een nieuw model Carrera had neergezet. Vermoedelijk was alleen een zestal jeugdige soapies geheel onbezoldigd naar de RAI gekomen. De fotografen hadden in elk geval dit jaar een rustig avondje.

Foto vier is van Spinvis, die tot Best Geklede Man van 2012 werd verkozen door Esquire. Een van de laatste keren dat we op zo’n avondje waren, reikte hoofdredacteur Arno Kantelberg de prijs in hemdsmouwen uit, wat de credibility van de prijs niet echt ten goede komt. Dat was dit jaar nauwelijks anders, of die jeugdige vogelverschrikker in T-shirt naast Spinvis is daar gepositioneerd om de winnaar beter te laten uitkomen – een oude mediatruc. Het jasje van de winnaar trekt trouwens een beetje raar naar één kant; misschien kunnen Arno Kantelberg en Cécile Narinx dat in hun Volkskrant Magazine-rubriekje nog eens meenemen.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap