Spring naar de content

Onderzoek bewijst: Twitter onmisbaar maatje bij tv kijken

U herkent het vast wel: tijdens het zappen even op uw telefoon kijken of anderen het brilletje van Co Stompé ook zo stom vinden, online schelden om een onterecht afgekeurd doelpunt en medelijden tonen met Zimra Geurts in Expeditie Robinson. Twitter is een onmisbaar maatje geworden bij het televisiekijken, zo blijkt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Sjoerd Hartholt

Steeds meer mensen kijken televisie met hun smartphone of laptop bij de hand om te twitteren, zo blijkt. Liefst 263 miljoen tweets in het tweede kwartaal van 2013 gaan over wat er op dat moment op televisie te zien was, laat een onderzoek van Nielsen zien. En dat is een vrij explosieve stijging, met 38 procent ten opzichte van hetzelfde tijdvak een jaar eerder. En dan gaat het alleen nog maar over de ‘praters’, niet eens over de veel grotere groep zwijgend meelezende twitteraars. Uit de gegevens blijkt dat het aantal tweet-lezers vijftig keer zo groot is als het aantal tweet-plaatsers.

Het interessantste gegeven is nog dat een televisieprogramma via Twitter veel meer aandacht trekt dan via de televisie. De groep mensen die de tweets over een bepaald programma leest is vele malen groter dan de groep die daadwerkelijk zit te kijken, waardoor veel mensen toch meekrijgen wat er op televisie gebeurt. De bijzondere band die Twitter tegenwoordig heeft met televisie is daardoor een aantrekkelijk gegeven voor adverteerders, maar ook voor de aanstaande aandeelhouders van het binnenkort beursgenoteerde bedrijf.

Twitter-account Reuters gehackt

De ontwikkelingen rondom Twitter lijken zich ook uit te betalen in vertrouwen van de financiële wereld. Een Amerikaanse effectenhuis gaf het microblog al een positief advies nog voordat het daadwerkelijk naar de beurs is gegaan. Een aandeel zou zo tussen de 28 en 30 dollar uitkomen, waarna het binnen een jaar de 50 dollar gaat bereiken, zo berekende SunTrust Robinson Humphrey.