Duur grapje: Fyra reed niet, maar kostte 1,1 miljard euro

Het Fyra-project heeft zeker 10,8 miljard euro gekost, dat maakte de voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie Fyra, Madeleine van Toorenburg (CDA), woensdag bekend. Het bedrag is uitgegeven aan een trein die uiteindelijk niet reed. De commissie zoekt antwoord op de vraag waarom de reiziger uiteindelijk niet heeft gekregen wat was voorgespiegeld. Het bedrag loopt nog steeds op, onder meer door verzakkingen aan het spoor.

Van Toorenburg maakte ook bekend dat oud-minister van Financiën Gerrit Zalm en voormalig NS-topman Jan Timmer volgende week door de parlementaire enquêtecommissie Fyra zullen worden gehoord over het debacle rond de hogesnelheidstrein. Tevens zal de commissie (bestaande uit Kamerleden Van Gerven (SP), Bergkamp (D66), Mei Li Vos (PvdA), Van Toorenburg (CDA) en Elias (VVD)) in totaal veertig betrokkenen openbaar horen. De eerste die volgende week maandag aan de beurt komt, is Arriën Kruyt, voorzitter van reizigersvereniging Rover. Donderdag komt verantwoordelijk oud-minister Tineke Netelenbos uitleg geven.

Technische mankementen
De hogesnelheidstrein V250 van AnsaldoBreda, die met 250 kilometer per uur tussen Amsterdam en Brussel had moeten rijden, viel in december 2012 al na veertig dagen uit wegens grootschalige technische mankementen. Daarop bliezen de NS en de Belgische vervoerder NMBS het hogesnelheidsproject af; in 2014 werden de treinen teruggestuurd naar Italië.

De enquête moet onder meer opheldering geven over het aanbestedingstraject, dat eindigde met de gunning aan het Italiaanse AnsaldoBreda. Ook kijkt de commissie naar het verstrekken van vergunningen voor de treinstellen en wordt onderzocht welke belangen er speelden, hoe de besluitvorming liep en welke rollen de overheid en het bedrijf hadden.

De persconferentie van de commissie kunt u hier terugzien.

Meer leuke content? Like ons op Facebook