Spring naar de content
bron: thirza schaap

De stijl van… Lidewij Edelkoort

Als adviseur van grote merken zoals Coca-Cola en L’Oréal is trend forecaster Lidewij Edelkoort (1950) een toonaangevend begrip in de modewereld. Met haar nieuwe projecten probeert zij de mode voor een toekomstige generatie designers te redden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Nico Hofstra

woont al een tijdje in New York. Welke plannen en ideeën heeft u daar uitgewerkt?

“Vorig jaar ben ik begonnen met het opstarten van een masteropleiding in textiel aan de Parsons School of Design in New York. Ter introductie heb ik afgelopen september diverse seminars en workshops georganiseerd. De NYC Textile Week bestond al en daarom heb ik dit evenement de New York Textile Month gedoopt. Heel gek, zoals het balletje gaat rollen, want er kwamen honderden mensen op af. Op 22 november kom ik even terug naar Amsterdam om tijdens een lezing mijn visie te geven op de zomer van 2018. Ik presenteer nieuwe ideeën over kleur, stijl, dessin en kleding, van maken tot dragen.”

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

U bent een van de invloedrijkste mensen in de modewereld. Ziet u zichzelf als een stijlicoon?

“Nee, dat idee heb ik totaal niet. Ik ben iemand die heel goed is in het vroeg signaleren van komende trends. Ik kan dat redelijk goed vertalen in kleuren, mooie beelden en ideeën. Ik probeer dat los van mezelf te zien. Mijn persoonlijke stijl is eigenlijk vrij abstract, want ik kan niet meedoen met de mode. Als trend forecaster moet ik een soort neutraliteit bewaren; anders word ik beïnvloed door mijn eigen smaak.”

De afgelopen twintig jaar draaide alles om de commercie. Daarom is de modewereld in elkaar gestort

Wat zijn uw voorspellingen voor komende winter?

“Het is heel fout om te denken dat trends komen en gaan met de snelheid van het licht. Zelf richt ik me meer op de lange termijn, want bepaalde golfb ewegingen kunnen decennialang duren. De laatste twintig jaar is er weinig gedaan met ontwerp, dessins en een nieuwe manier van produceren. Alles draaide om de commercie; daarom is de modewereld in elkaar gestort. Je zag steeds dezelfde ontwerpen in een andere variatie terugkeren in schoenen, tassen, make-up en haarstyling. We gaan nu de wraak van de kleding meemaken. Er komen nieuwe patronen op de markt, bestaande uit handgemaakte quilts, weefsels en breiwerk. Functionaliteit staat centraal; in werkkleding vinden we nieuwe details. Denk aan tuinbroeken, overalls, timmermansbroeken – met een extra zak voor een hamer – die op een nieuwe manier gedragen zullen worden. De overall wordt bijvoorbeeld gedragen als broek, met de mouwen om de heupen.”

Wat probeert u met uw werk te bereiken?

‘’Ik probeer voornamelijk de hele kijk op mode en de manier van produceren om te keren. Ik wil de weg van het commerciële denken verlaten. We kunnen niet op dezelfde voet doorgaan. Jonge mensen van nu willen samenwerken, willen zich niet alleen richten op massaproductie, maar zijn geïnteresseerd in hergebruik en zo min mogelijk verspillen. Ze zijn begaan met het milieu en de toekomst van de wereld. In New York hoop ik met studenten te werken aan nieuwe manieren van productie, vernieuwende manieren van werken. Ik voorspel dat zij een andere weg inslaan.”