Spring naar de content

Het lastige parket van Snapchat en de diefjes van Instagram

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Dat spreekwoord ging zeker op toen Instagram iets meer dan vier maanden geleden met Instagram Stories kwam. En met succes. Het project is inmiddels op gelijke hoogte met het origineel.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jessy de Cooker

Tsja, toen we hoorden dat foto-app Instagram enkele maanden geleden kwam met een nieuwe functie haalden we de schouders nonchalant op. Tot we hoorden dat je met Instagram Stories foto’s en video’s voor 24 uur beschikbaar kon stellen, waarna het materiaal zou verdwijnen. Het ‘nieuwe’ speeltje op het door Facebook beheerde Instagram was een kopie van een andere moderne applicatie: Snapchat. Deze week trad Instagram naar buiten met de bereikcijfers van de nieuwe feature.

Met 150 miljoen dagelijkse gebruikers is Instagram Stories inmiddels al zo groot als Snapchat. Alleen heeft het origineel er vier jaar over gedaan om zover te komen. Daar ben je lekker mee, Evan Spiegel, Bobby Murphy en Reggie Brown – de bedenkers van Snapchat – zijnde. Het drietal weerstaat in 2013 nog een bod van 3 miljard dollar op hun app van Facebook, maar ziet dat hun concept enkele jaren later zonder gêne wordt gekaapt.

Eigen draai 
In een interview tijdens de lancering van Instagram Stories schoof Instagrambaas Kevin Systrom het ook niet onder stoelen of banken. Snapchat verdient alle credits voor het concept. “Maar dit gaat over een format en hoe je je er je eigen draai aan geeft. Google Maps was ook niet de eerste kaartenapplicatie en de iPhone niet de eerste mobiele telefoon.”

De opkomst van Instagram Stories brengt het Snapchattrio in een lastig parket. Het is nog te vroeg om te spreken van een dalende interesse in hun app, maar het is wel duidelijk dat het in Instagram een lastige opponent heeft. Snapchats bereik buiten Noord-Amerika is rond de zestig procent van het totaal, tegenover tachtig procent van Instagram.

Daarnaast heeft Snapchat – een valuatie van 20 tot 25 miljard dollar ten spijt – nog geen een keer winst gemaakt. Succesvolle internetbedrijfjes zijn vaak opgelucht als ze hun investeerders hun investering terug kunnen betalen, maar met een snelgroeiende en met Facebookgeld gesteunde concurrent kan de druk alleen maar groter worden.