Een lijntje voor een kleintje

Alexandra Besuijen neemt op deze website wekelijks de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep. Deze week staan twee opvallende Nederlandse modeprojecten in de schijnwerpers. 

Beeld: Amazon

Doorgeschoten kledingfabrikanten

Kledingfabrikanten gaan vaker de mist in met kinderkleding – zoals bijvoorbeeld Zara met het gestreepte shirtje met een sherrifster dat wel heel erg op een kampuniform leek of Urban Outfitters met hun ‘Vintage red stained Kent University’ sweatshirt. Four dead in Ohio, remember?

Of H&M dat in een reclamecampagne een zwart jongetje een hoodie liet dragen met de tekst ‘Coolest monkey of the jungle’. Duh, hoe dom kun je zijn.

Maar als goedwillende oma krijg je toch echt een watdefuk-momentje als je op Amazon een leuk rompertje voor je kleinkind zoekt en er eentje tegenkomt met een Coca-Cola-achtig logo met de tekst ‘Enjoy Cocaïne’! En die vrolijke witte krulstreep onder de tekst is dan een poederig lijntje. Persoonlijk zou ik niet meer bijkomen en het acuut bestellen, maar toegegeven: het is natuurlijk zeer ongepast. ?

Amazon schoot meteen in een stuip en sommeerde de Estse producenten van de baby- en peutercollectie (rompertjes, slabbetjes en T-shirtjes) van de site te verwijderen, hetgeen geschiedde. Persoonlijk vond ik het Anne Frank-kostuumpje dat je er afgelopen Halloween kon kopen, heel wat onsmakelijker, maar Gods wegen en die van Amazon zijn nu eenmaal ondoorgrondelijk.

Ik blijf maar steeds het beeld houden van die ouwe koningin Elizabeth die een slabbetje bestelt voor haar nieuwe kleinzoon en en passant twee T-shirtjes meepakt voor kleine George en Charlotte. Wat een leuke foto’s zou dát opleveren! Maar ja…

Beeld: Gumshoe

Kauwgomsneaker

Wij mochten vroeger thuis geen kauwgom. Dat was gevaarlijk, want als je het inslikte zou er een kauwgomboom in je buik gaan groeien (huh!?), maar volgens mij had mijn moeder gewoon geen zin in die vieze plakken kleeftroep in onze kleren en haren. Gelukkig zat ik er helemaal niet mee: als vierjarige schraapte ik gewoon met een ijslollystokje een uitgespuugd stuk kauwgom van straat en stak het in mijn mond.

Ik moet er met terugwerkende kracht nog van braken, maar ergens was ik mijns inziens ondanks erg modern bezig. Want tegenwoordig is van de straat geschraapte kauwgom een waardevol materiaal!

Anderhalf miljoen kilo van het spul belandt alleen al in Amsterdam jaarlijks op straat. Het is een onvoorstelbare berg smerigheid met een afbreektijd van twintig tot vijfentwintig jaar.

Dat moet anders, dachten ze bij IAmsterdam; kauwgom is een synthetisch rubber – daar kan je best wat van maken. En Gumshoe was geboren.

Met speciale machines worden de plakken kauwgom losgeweekt van de straat en daarna getransformeerd tot sneakers met de kaart van Amsterdam als profielzool. Ik vind het helemaal geweldig – vooral die bubblegumroze: de straten schoner, de viezigheid gerecycleerd en ook nog eens leuke schoenen! Die MOET ik hebben! En nee, ze kleven niet. Tenminste, als je niet in kauwgom trapt… Ze zijn vanaf eind juni te koop voor 199 euro.

Beeld: Screenshot YouTube

Vaginabroek

Of hij even een vaginabroek wilde maken. Ontwerper Duran Lantink (30) kijkt niet gauw ergens van op, maar van dit verzoek van de Amerikaanse zangeres Janelle Monáe moest hij wel even achter zijn oren krabben. Zij wilde de broeken – voor haar en haar achtergrondzangeressen – gebruiken in de clip van haar nieuwste nummer, Pynk.

De tekst loopt hieronder door. 

“Ik wist eigenlijk niet eens goed hoe een vagina er uitzag,” geeft hij toe, maar met hulp van het internet was dat probleem snel opgelost. Gewapend met tientallen foto’s struinde hij de stoffenwinkels van de Albert Cuijp af, op zoek naar roze, gladde en glanzende stoffen. Ik was graag bij de gesprekken aanwezig geweest…

Daarna ging hij plooien, draperen en naaien tot in het vliegtuig naar Los Angeles toe – er was weinig tijd voor het project– met als resultaat een zwierige roze harembroek die met de juiste dansbewegingen tot vrijwel levensechte vagina wordt getransformeerd. De zangeres en haar danseressen waren dolenthousiast.

Inmiddels is de clip al bijna zes miljoen keer bekeken en is de naam Duran Lantink een heel stuk bekender geworden. Zelfs het Fashion Intstitute of Technology wil de broek in hun collectie opnemen – niet slecht voor zo’n haastig kutklusje. Hou deze jongen in de gaten!

Reageer op artikel:
Een lijntje voor een kleintje
Sluiten