Spring naar de content
bron: Persbeeld het Nationale Toneel/Kurt van der Elst

@youpvanthek e.a.: Mark Rietman ís geen Rijkman Groenink

Acteur Mark Rietman is deze dagen avond aan avond te bewonderen in reclamespotjes van ABN Amro. Terwijl hij ook de grote grazer Rijkman – ‘Grijpman’ – Groenink speelde in de theaterversie van De Prooi, de bestseller van Jeroen Smit over de deconfiture van diezelfde bank. Shame on him, vinden velen, onder wie Youp van ’t Hek. Huh?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Smit

Hij hád zo graag wat meer vrienden willen hebben, verklapte Mark Rietman in 2012 in een openhartig interview met Het Financieele Dagblad. Het liefst een hele groep. “Dat kan zoveel gezelligheid brengen.”

Vrienden heeft hij, zagen we de afgelopen maanden op de televisie. In een van de commercials zit Rietman bij een wijnboer in Zuid-Frankrijk buiten aan de lunch. Omringd door vrienden. Nou ja, vrienden… Figuranten die vrienden spelen.

De tekst loopt hieronder door. 

Hearts and minds heroveren

Het is niet de enige reclamespot waarin Rietman de bank de hemel in blaat. In een poging de hearts and minds van de consument te heroveren zet ABN Amro vol in op de succesvolle acteur (Karakter, Pleidooi, Oud Geld, Raak me aan, De Prooi), die momenteel te bewonderen is in Zuidas en De hereniging van de twee Korea’s, van het Nationale Theater.

En met die commercials maakt Rietman geen vrienden. “De man die in 2012 in De Prooi Rijkman Groenink speelde en te kakken zette is nu het gezicht van ABN Amro,” schuimbekte Youp van ’t Hek ruim een week geleden achterop de NRC.

Arrogante, van goeden huize afkomstige, robuuste managers gaan de met een geprononceerd kaaklijn, stevig postuur en lichtelijk geaffecteerde stemgeluid gezegende Rietman uitstekend af.

Van collega-acteur Anniek Pheifer, die de assistente van Groenink en diens geweten speelde in de – abominabele – televisieversie van De Prooi en net als Rietman is verbonden aan het Nationale Theater, krijgt Rietman een week later in een vraaggesprek met de Volkskrant eveneens weinig steun.

Mark Rietman
Rietman in De Prooi. Beeld:

Suggestief

De krant: “De Prooi of reclamespotje voor ABN Amro?” (Allebei is kennelijk geen optie – hoe suggestief).

Pheifer is in het interview duidelijk in dubio. Moet ze kiezen voor het politiek correcte antwoord of collega Rietman afvallen? “Ik veroordeel dat niet,” stelde ze. “Het is niet aan mij om hem te bekritiseren. Maar ja, die banken, die banken…”

Op Twitter gaan de treurbuisklevers helemaal los. ‘Kwallerige lamlul’ , ‘irritante kwast’, ‘zelfingenomen Pipo’: ieder normaal mens zou er een minderwaardigheidscomplex aan over houden.

De tekst loopt hieronder door. 

Maar Rietman is geen ‘normaal mens’, Rietman is een acteur. Een uitstekende acteur. Rollen als arrogante, van goeden huize afkomstige, robuuste managers gaan de met een geprononceerd kaaklijn, stevig postuur en lichtelijk geaffecteerde stemgeluid gezegende Rietman uitstekend af.

Wie herinnert zich hem niet de als wereldvreemde bankierszoon Kiet Bussink in de televisieserie Oud Geld die zijn vader (Splinter) opvolgt in de raad van bestuur van de Bussink bank, maar daar eigenlijk helemaal niet geschikt voor blijkt? Een rol die hem in 1998 en 1999 de Academy Award voor de beste acteur opleverde.

Of die van Peer Looman in Vuurzee, de divisiemanager die het helemaal heeft gemaakt en zich daarom een grote villa kan veroorloven in een fictieve Noord-Hollandse badplaats, maar wiens leven volledig op zijn kop komt te staan wanneer de vriendin van zijn zoon plotseling verdwijnt? Een rol die werd bekroond met een Beeld en Geluid Award.

Mark Rietman
Beeld:

Goede recensies

Rijkman Groenink, de overambitieuze, arrogante, van empathie gespeende CEO van ABN Amro: die rol leek en bleek Rietman op het lijf geschreven. “Mark Rietman maakt er een grootste rol van. Hij zet enerzijds Groeninks arrogantie en blinde ambitie neer en toont tegelijkertijd met subtiel spel – een slecht getimed grapje, een stugge speech, een ongepaste lach – de tragiek van zijn isolement,” recenseerde de NRC.

Rietman speelt de bankier, hij ís hem niet. Het is iets wat Van ’t Hek en – in mindere mate – Pheifer en de digitale moraalridders kennelijk ontgaat.

De Theaterkrant stelde: “Mark Rietman is op zijn best in deze rol van gladjakker en gesjeesde bankier.”

Maar hoe goed Rietman Groenink ook neerzet, een ding blijft: Rietman speelt de bankier, hij ís hem niet. Hoe evident dat verschil ook moge zijn: het is iets wat Van ’t Hek en – in mindere mate – Pheifer en de digitale moraalridders kennelijk ontgaat.

Rietman zet Groenink en daarmee de bank te kakken, fulmineert de cabaretier. Nee, het is niet Rietman die de bank een pleefiguur laat slaan, maar Groenink. Hij was de man die ABN Amro ‘opblies’, daar zelf ruim 30 miljoen euro aan overhield en zo het imago van de bank en zichzelf besmeurde. Dat zegt niets over Rietman. De acteur speelde slechts een rol, zoals het een goed acteur betaamt. De bank ‘te kakken’ zetten was nooit zijn ambitie.

Buckler-lul

Anders zou het zijn geweest wanneer een cabaretier een biermerk ‘niet te zuipen’ zou hebben genoemd en zijn drinkers (‘Buckler-lul) zo zou hebben afgezeken dat daar niemand meer mee wilde worden gezien en er vervolgens reclame voor zou gaan maken. Dát zou pas hypocriet zijn geweest.

Rietman heeft ABN Amro nooit publiekelijk afgefakkeld. Wanneer de bank hem vervolgens vraagt voor een reclamecampagne omdat hij ‘een uitstekende brandfit’ is – ‘tongue in cheek, relativerend en toegankelijk, met iets van allure’ – zegt hij ‘ja’. Geef hem eens ongelijk.