Spring naar de content
bron: Screenshot M/KRO/NCRV

Een Margriet is nog geen Matthijs

De talkshow M, de tijdelijke vervanger van DWDD, etaleert een aanstekelijk soort enthousiasme. Het format – een Lubach-bouillonnetje, een vleugje Man bijt Hond, één op één gesprekken mét diepgang – belooft veel. Maar waar blijft die alom bejubelde persoonlijkheid van Margriet van der Linden?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Smit

Toegegeven, de lat lag hoog. Torenhoog. Stand-in voor Matthijs van Nieuwkerk, het eloquente, goedgebekte, good looking – en hoogstwaarschijnlijk best betaalde – kijkcijferkanon van de NPO: ga er maar aan staan.

De tekst loopt hieronder door.

M
Beeld:

Vrienden, collega’s en ‘kenners’ voerden de druk afgelopen weken nog wat verder op. Verrassend en origineel, zo omschreef Frans Klein, tv-directeur van de NPO, de twee pilots die producent Human Factor instuurde voor de pitch. Van der Linden afficheerde hij als ‘scherp, grappig en uitdagend’.

‘Geduchte persoonlijkheid’

Volgens Paul Witteman, voormalig presentator van onder meer De ronde van Witteman, een programma waarbij Van der Linden begin jaren negentig redacteur was, is de presentatrice ‘een geduchte persoonlijkheid’. Televisiemaker Bert van der Veer vindt haar ‘slim, snel en geïnteresseerd in low en in high culture’.

‘Als je iemand zoekt die, al dan niet met sjeu, de vragen voorleest en vervolgens opdreunt wie er heeft gewonnen, moet je iemand anders vragen.’

Ook haar gevoel voor humor wordt alom bejubeld. Collega-presentator Rik van Westerlaken was samen met Van der Linden een van de kandidaten in Wie is de Mol?. Hij verhaalt enthousiast hoe ze, na te zijn ontmaskerd als de mol en een paar gin-tonics, in een euforische bui op Sri Lanka voorin de kandidatenbus als foute DJ iedereen aan het lachen maakte (“Amsterdam, laat je hoorrrren!!!”) en à l’improviste de een na de andere – verzonnen – toeristische wederwaardigheid over het eiland delibereerde. Tot grote hilariteit van de andere kandidaten.

M
Beeld:

Humor

Zelf liet Van der Linden zich evenmin onbetuigd. M werd een talkshow met een ‘andere kleur en toon’, een ‘combinatie van hoog en laag’, voorspelde ze. En – niet onbelangrijk: een show met persoonlijkheid. Bleef Van der Linden tijdens haar televisiedebuut als presentatrice van Zomergasten in 2009 nog teveel in de schaduw, nadat ze aan de slag ging als quizmaster (De Tafel van Taal) heeft de voormalige hoofdredacteur van Opzij daar definitief een punt achter gezet, als we haar mogen geloven. “Toen ik werd gepolst, heb ik gezegd: ‘Als je iemand zoekt die, al dan niet met sjeu, de vragen voorleest en vervolgens opdreunt wie er heeft gewonnen, moet je iemand anders vragen. Als je een show wilt waarin iemand zijn hele persoonlijkheid kwijt kan, gaan we dat doen’.

Die grote kikkerogen, die armen strak over elkaar, die harde stem: Van der Linden was zicht- en hoorbaar nerveus.

Tegelijkertijd lag er voor haar ook een enorme kans. DWDD – ik schreef het hier al eens eerder – wordt sleets. Het dagelijkse praatprogramma is verworden tot één lange commercial met in de hoofdrol Matthijs van Nieuwkerk als de Don Draper van de publieke omroep. Een bijna één uur durende, manische litanie aan positivisme.

Gevolg: hyperinflatie en ergernis. Wéér een bandje dat het geluid van Coldplay weldra zal doen verstommen. Wéér een televisieprogramma dat kijkers aan de buis zal doen kluisteren. En wéér een boek dat de gedoodverfde kandidaat is voor de Libris Literatuur Prijs. Aan M – haar vrienden noemen Margriet van der Linden ‘M’ – de eer te laten zien dat het ook anders kan.

Kiki Bertens

Dat ging haar maandagavond tijdens de ouverture niet bijster goed af. Die grote kikkerogen, die armen strak over elkaar, die snoeiharde stem: Van der Linden was zicht- en hoorbaar nerveus.

Kiki Schippers, een van de drie cabaretiers die aanschoof om de nieuwe kandidaten van de nieuwe editie van – gaaaaap! – Boer zoekt vrouw te analyseren, noemde ze per abuis Kiki Bertens, naar de gelijknamige tennisster. De onvermijdelijke Arie – blije eikel – Boomsma kreeg alle ruimte om ongestoord zijn zoveelste lifestyle boek te verkopen – als het Fajah Lourens (Killerbody) boek op boek lukte wekenlang bovenaan de CPNB top-60 te staan, moest dat Boomsma – GVD! – toch ook een keer lukken!

Maar het format van M is veelbelovend. Een Lubach-bouillonnetje – Human Factor, de producent van M is ook verantwoordelijk voor Lubach op Zondag -, een vleugje Man bijt Hond – wat vindt de ‘gewone’ man/vrouw? – de dialoogjes met Thijs Boontjes, naamgever van het gelijknamige Dans- en Showorkest dat zorgt voor de aanstekelijke muziek in de talkshow: dat smaakt naar meer.

Het format van M is veelbelovend. Nu de vleesgeworden Woody Woodpecker van de Lage Landen zelf nog.

Al was het maar omdat dit format ook ruimte biedt voor gesprekken met tenminste enige diepgang. Het interview met Johan Fretz, schrijver en zoon van ‘Bhagwan’-ouders, over zijn persoonlijke ervaringen naar aanleiding van de populaire Netflix-docu Wild, Wild Country, was de moeite waard.

Nu de vleesgeworden Woody Woodpecker van de Lage Landen zelf nog.