Over Ed Nijpels en Linda de Mol lezen we wel bij de kapper

Ton F. van Dijk 21 aug 2018 Media

Het televisieprogramma EenVandaag heeft een oranje Eend. Een Citroën Deux Chevaux welteverstaan. Een klassieker in de geschiedenis van de automobiliteit en met het iconische autotootje rijdt de goed bekeken actualiteitenrubriek door het land. Op de bijrijdersstoel een verslaggever. Achter het stuur een ‘bekende Nederlander’. Op het raam een klein cameraatje dat alles registreert. Begin deze week was het de beurt aan Ed Nijpels. Onder meer voorzitter van de Raad van Toezicht van AVRO-TROS. Het leidde tot een merkwaardige ‘onthulling’.

Linda de Mol
Beeld: ANP/Bart Maat

Het betreft hier een zogenoemd zomerrubriekje onder de spitsvondige titel ‘EendVandaag’. Tijdens de vakantie is er relatief weinig nieuws en zijn er verhoudingsgewijs veel redacteuren van het actualiteitenprogramma op vakantie. Ook het beschikbare budget voor het maken van dure journalistieke producties ontbreekt doorgaans in de zomer en dus dient de redactie creatief te zijn met inzet van middelen en mensen.

Een vast zomeritem vormt dan een mooie oplossing. Immers: het levert een substantieel aantal minuten televisie op tegen een lage prijs en met weinig journalistieke inspanning. Het is in ieder geval geen vorm van televisie die we kunnen vergelijken met het produceren van ‘echte’ reportages. Bij de makers is het onderdeel met de Eend vast een gewilde bezigheid, want gezeten naast de bekende Nederlander die de auto bestuurt, krijgen zij ook behoorlijk wat exposure. Even kunnen ze zich in een rijdende talkshow wanen. Zo krijgen ook tamelijk anonieme verslaggevers een podium en daar is op zich niets mis mee.

Gisteren (maandag, red.) ging het echter goed fout. Voormalig VVD-voorman Ed Nijpels, destijds liefkozend Ed Raket genoemd, bestuurde de oldtimer met vliegende vaart door het land. Dakje open, wind door de haren en voet op het gas. Hij voelde zich duidelijk op z’n gemak (een van de voordelen van de formule) en onthulde dat hij lang geleden een liefdesrelatie heeft gehad met niemand minder dan Linda de Mol.

Nijpels was destijds fractievoorzitter van de VVD en door de vader van Linda, John de Mol Senior, gevraagd om een muziekprijs uit te reiken. En tijdens die bijeenkomst was ook de toen 19-jarige studente rechten Linda de Mol aanwezig. “Linda was mijn eerste relatie in de mediawereld,” zei Nijpels voor het oog van de natie, hetgeen suggereert dat er nog vele volgden. “Een goed bewaard geheim,” zo voegde Ed er nog aan toe voor de camera van EenVandaag.

Linda de Mol
Beeld: ANP/Levin de Boer en Paula van der Meeren

Linda de Mol was er als de kippen bij om de hele affaire te ontkennen. De twee waren volgens haar een keertje uit eten geweest, maar een relatie? Pertinent niet, aldus Linda. Het zomerrubriekje van EenVandaag had echter z’n werk al gedaan.

En zo kan het dat een serieuze actualiteitenrubriek van de publieke omroep een typisch Privé-verhaal witwast in de context van een journalistiek medium dat kijkers op kosten van de samenleving dient te informeren over belangrijkere zaken. Zomer of niet, dat is toch bij uitstek de primaire taak van een hoogwaardig nieuwsprogramma op televisie. Al was het alleen maar omdat deze vorm van journalistiek wordt betaald door de belastingbetaler.

De ontboezeming van Ed Nijpels hoort écht niet thuis in een ambitieuze actualiteitenrubriek. Het is SBS Shownieuws of RTL Boulevard, maar beslist geen EenVandaag. Iedere medewerker van EenVandaag die tijdens de ochtendvergadering met droge ogen had voorgesteld om een onderwerp te maken over de vermeende relatie tussen Ed Nijpels en Linda de Mol zou zijn weggehoond. Maar dankzij de Eend kon het klaarblijkelijk opeens wel.

Een onbegrijpelijke misser van de hoofdredactie van EenVandaag die dit ‘nieuws’ nooit had mogen toelaten tot de uitzending, maar in plaats van de journalistieke afweging koos men voor de snelle roddel en vergaten de journalisten van de actualiteitenrubriek eenvoudig hun werk te doen. Kill your darlings, was in dit geval het gewenste beleid geweest.

Zeker in een periode waarin de publieke omroep moet bezuinigen op kwalitatief hoogwaardige programma’s, als Andere Tijden en Tegenlicht, maar EenVandaag wordt ontzien. Juist dan is het zaak dat journalisten van dit programma handelen vanuit het principe ‘noblesse oblige’. Daarbij dient men de kijkers zo goed mogelijk te informeren over de wereld waarin zij leven. Men mag op geen enkel moment vergeten dat EenVandaag behoort tot de journalistieke adel van de publieke omroep, die louter journalistieke afwegingen behoort te maken. Over de relatie tussen Ed en Linda lezen we wel bij de kapper.

Reageer op artikel:
Over Ed Nijpels en Linda de Mol lezen we wel bij de kapper
Sluiten