Het is een klassenfoto, stelletje troela’s, geen Benettonreclame!

Alexandra Besuijen neemt op deze website wekelijks de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze Instagramable kleding, de H&M Moschino-collectie en gefotoshopte klassenfoto’s. 

Like-me-vestje

Misschien is het een echt vrouwendingetje -ik ken eigenlijk geen mannen die het doen – maar stel, je hebt een paar veel te dure laarzen gekocht. Dan heb je als excuus ‘de prijs per keer dat je ze draagt’: ik draag ze zeker tien jaar lang twintig keer per jaar, dus dan kosten ze eigenlijk maar 2,50 per keer. Uh-huh. (Opdracht: reken uit hoeveel die laarzen kosten)
Maar dat nu, lieve mensen, is een teken dat je oud bent, want de hippe modebewuste milleniala denkt niet meer in hoeveel keer ze iets draagt, maar hoeveel likes ze ervoor krijgt op Instagram. Nee, ik verzin dit niet.

Uit een onderzoekje op het instagramaccount van een Elle-journaliste bleek dat van de 207 mensen die meededen, maar liefst 169 speciaal kleding kochten die Instagramable is voor de vakantie. Dat is ruim 81 procent! En die overigens, ik noem maar wat, de kanalen van Venetië, de Eiffeltoren of de Niagara watervallen niet als toeristische must see beschouwen, maar als passende backdrop bij haar eenvrouwsmodeshow.

Zo begon een Amerikaanse juffrouw al zes weken vóór haar eerste vakantie met vriendjelief aan de nodige voorbereiding. Ze ging streng aan de lijn, ze stopte me alcohol en ging fanatiek aan het diëten, harsen, voorbruinen etc. Alsof ze naar de fucking Oscars ging! Vervolgens kocht ze voor bijna duizend dollar aan kleding, want je kunt natuurlijk niet steeds dezelfde outfit aanhebben, zeker niet als je twintig foto’s per dag post. Volgens haar was dit erg belangrijk, want het was de eerste keer dat ze met haar vriendje op vakantie ging en die foto’s moesten dat heerlijke gevoel ook uitstralen. Dat de sukkel waarschijnlijk de hele dag met tassen kleding heeft lopen sjouwen en constant voor fotograaf heeft moeten spelen, was even minder belangrijk. De likes, daar gaat het om!

En nou kocht zij nog zelf haar kleding, maar er is ook een grote groep die kleding bestelt speciaal voor de foto en daarna weer retourneert. Dat concludeerde de Britse creditcardcompany Barclays. De populaire hashtag #OOTD (Outfit of the Day) is al meer dan 2 miljoen keer gepost en bijna tien procent van die kleding is dus weer retour afzender. Mijn God, hoe zielig kan je zijn?

En waarom? Om je innerlijke Kardashian tentoon te spreiden? Who cares? Helemaal niks mis met leuke meiden in schattige outfits, maar als ze dat alleen maar doen voor de likes, is er echt iets niet goed in die hoofdjes. Want wat een ramp zal het voor die dames zijn als ze straks hun eerste rimpel/vetrol/grijze haar krijgen! Ik zie de hele cosmetische industrie zich al handenwrijvend warmlopen! Krijg een leven, leeghoofdige bitches, en hou op met dat pathetische gedoe. Aldus uw dominee.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

90% наших забот касаются того, что никогда не случится, дак в жопу же тогда переживания ☺️🥂 … будем решать проблемы по мере их поступления 🙏🏼😇 ⠀ 90% of our worries are about things that will never happen, so fuck this all… let’s solve problems when they will come🤪🥂 ⠀ #femmetravel #sheisnotlost #girlsthatwander #omnia #omniabali #girlsaroundtheworld #nomadgirls #traveldreamseekers #damestravel #wearetravelgirls #ootd #travel #balibabe #balimodel #baligirl #travelinspiration #thebabibible #oceanmood

Een bericht gedeeld door 🖤 ᴠɪᴄᴛᴏʀɪᴀ ᴀᴋᴜʟᴏᴠᴀ 🖤 (@victoria.akulova) op


Preview Moschino voor H&M
Over een paar weken, als de collectie in de winkel hangt, ga ik jullie er weer mee lastig vallen, maar nu vast een voorproefje van wat we kunnen verwachten van de samenwerking van Moschino’s Jeremy Scott en H&M.
Zo op het eerste oog wat minder pop-arty dan ik hoopte – ik zou een moord doen voor die McDonaldstrui! – maar evengoed heel hebberigmakend.

Veel zwart en goud, veel blingbling en een fijne hoodie van zilveren pailletten zien we op de foto’s van Steven Meisel, met in de hoofdrol supermodel Gigi Hadid.
Ik heb zo het gevoel dat ik dit jaar wel héél vroeg voor de deur van H&M moet gaan liggen. Hou mijn Instagram in de gaten! Daarna gooi ik ze op Marktplaats, ook al zo’n fijne jaarlijkse Nederlandse traditie…

Beeld: Steven Meisel for H&M x Moschino

Sjop mijn kid!
Dat er enge ouders zijn, weten we sinds die vermaledijde Luizenmoeder maar al te goed, maar zó eng? Ouders, zo bleek uit een item in het Jeugdjournaal van afgelopen week, die schoolfotografen vragen hun kids – dat soort ouders zegt geen ‘kinderen’ – een beetje te fotosjoppen op de klassenfoto! Pukkeltje weg, littekentje weg, beugeltje weg….
Want stel je voor dat hun hartelapje er niet op zijn/haar/het’s voordeligst op staat! Dat de klassenfoto niet Instagrammable is, zeg maar. Dat moet je blijkbaar niet willen tegenwoordig.
Terwijl, en dat weet iedereen, het allerleukste aan zo’n oude schoolfoto is, dat je er vroeger zo belachelijk uitzag. Met je staartjes, je gedateerde kleertjes en je ontbrekende voortand! Het is een klassenfoto, stelletje troela’s, geen Benettonreclame!

Klassenfoto.
Reageer op artikel:
Het is een klassenfoto, stelletje troela’s, geen Benettonreclame!
Sluiten