Hoe ziet Birgit Donker de rol van het Fotomuseum?

De Redactie 19 nov 2018 Cultuur

Het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam heeft een nieuwe directeur. Op 15 november trad Birgit Donker aan, voormalig kunst- en hoofdredacteur van NRC Handelsblad. Tot die datum is ze directeur van het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Hoe ziet zij de rol van het Fotomuseum nu de overheid weer meer wil investeren in de kunsten?

Donker volgt Ruud Visschedijk op, die het museum internationaal op de kaart heeft gezet met tentoonstellingen van onder anderen Henri Cartier-Bresson, Nan Goldin en Lewis Hine. We bellen Donker vlak voor haar officiële eerste werkdag: “Het museum heeft een reusachtige collectie; tegelijkertijd focust het museum zich op al het nieuwe en experimentele in de fotografie. Dit maakt een heel dynamisch tentoonstellingsbeleid mogelijk. Ik vind het wel belangrijk dat alles wat er getoond wordt met Nederland te maken heeft. Dit betekent niet dat er alleen nog Nederlandse fotografen te zien zullen zijn, maar er moet wel een link zijn.”

De voorgaande jaren is er flink bezuinigd in de cultuursector, maar inmiddels lijkt het tij te keren. In haar Cultuurbrief van 12 maart zegt minister Van Engelshoven nieuwe investeringen toe: 25 miljoen in 2018, 50 miljoen in 2019 en een structurele 80 miljoen vanaf 2020. Is er sprake van een nieuw vertrouwen in de kunst?

Het hele artikel leest u op Blendle.
Bent u geïnteresseerd in meer artikelen van 
HP/De Tijd? Lees ze hier in onze gloednieuwe app.

Reageer op artikel:
Hoe ziet Birgit Donker de rol van het Fotomuseum?
Sluiten