Spring naar de content
bron: ANP/SEM VAN DER WAL

Cora van Nieuwenhuizen: The Iron Lady van de Lage Landen

Lelystad krijgt een vliegveld, Schiphol mag uitbreiden, rekeningrijden is taboe en de maximumsnelheid op de A2 moet zo snel mogelijk alsnog naar 130 kilometer per uur: leuk al die klimaatplannen, maar premier-in-spe Cora van Nieuwenhuizen heeft andere prioriteiten.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Smit

“Heel vervelend. Mensen zijn er al aan gewend. Nu moeten we dat weer terugdraaien.” Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen liet er maandag in het NOS Journaal geen misverstand over bestaan: de Raad van State kan wat haar betreft de boom in.

De maximumsnelheid op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht blijft vooralsnog 100 in plaats van 130 kilometer per uur. En op een aantal andere snelwegen gaat de snelheid van 130 naar 120, meldde het Journaal. Maatregelen die zijn ingegeven door de uitspraak van de Raad van State dat Nederland te weinig doet om de natuur te beschermen tegen de uitstoot van stikstof.

Kiespijn

Van Nieuwenhuizen mocht een en ander toelichten. Dat deed ze met de glimlach van een boer met kiespijn. Een week daarvoor had ze nog stellig verklaard (“130 is 130!”) dat de stikstofcrisis de plannen om de maximumsnelheid te verhogen niet zou beïnvloeden. Nu moest ze alsnog door de knieën.

Een bewindsvrouw die praat zonder meel in de mond. Type en kaliber Rita Verdonk.

“Maar”, verzekerde ze in datzelfde Journaal: “We gaan het niet afschrijven.” Het stond in het regeerakkoord. En dat is heilig – lees: we hebben de kiezer beloofd dat ie zijn leasebak tussen Utrecht en Amsterdam op zijn staart kan trappen – scheelt toch weer twee minuten -, dan regelen we dat. Je bent minister van de partij van vrrrroem (VVD) of je bent het niet.

Zo kennen we Van Nieuwenhuizen weer. Een bewindsvrouw die praat zonder meel in de mond. Type en kaliber Rita Verdonk (“Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben recht door zee”).

Opstappen

Zeker, lef kan haar niet worden ontzegd. In juni, aan de vooravond van de bekendmaking van het klimaatakkoord, dreigde ze zelfs met opstappen. Als dit kabinet het rekeningrijden zou invoeren, prima, maar dan wel zonder haar.

Ook vliegen is voor deze sociaal geografe, ooit werkzaam in een dierenartsenpraktijk, een grondrecht. Lelystad Airport? Van Nieuwenhuizen fikst het. Zelfs Schiphol mag verder uitbreiden. Daarvoor moet weliswaar eerst de geluidsoverlast omlaag, maar dat is een futiliteit weten we inmiddels – de omwonenden voorop.

Door mee te surfen op de golven van het populisme wil Van Nieuwenhuizen de eerste vrouwelijke premier van Nederland worden.

Want Van Nieuwenhuizen heeft een missie. Ze wil de eerste vrouwelijke premier van Nederland worden. Ze weet ook hoe. Door mee te surfen op de golven van het populisme. Zoals het een ambitieus minister van een Volkspartij (voor Vrijheid en Democratie) betaamt.

Het volk gelooft niet in klimaatverandering – of beter gezegd: het wíl er niet in geloven -, al helemaal niet dat het die zelf in de hand heeft gewerkt. Dus gaat Van Nieuwenhuizen daarin mee. “Er zijn verschillende wetenschappelijke inzichten over de invloed van de mens,” ronkte ze onlangs bij Jinek.

Het volk wil op vakantie. Niet naar de Ardennen of de Wadden, nee, naar Bangkok of Bali. Met het vliegtuig. Niet een, maar drie keer per jaar. Van Nieuwenhuizen regelt het. Het plebs wil los gaan op de snelweg: de premier-in-spe biedt ze ruim baan.

Cora van Nieuwenhuizen: The Iron Lady van de Lage Landen. Klaas Dijkhoff: maak je borst maar nat.