Spring naar de content
bron: shutterstock

De voedselrevolutie: ‘Dertig procent van het wereldwijd beschikbare voedsel gaat nu verloren’

We staan aan de vooravond van grote veranderingen in de landbouw en de voedselproductie: ons eten wordt duurzamer, gezonder én lekkerder. Binnenkort gaat zelfs Unilevers Knorr aan het zeewier. Zal de industrie er zo in slagen het vertrouwen van de consument terug te winnen?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Oswin Schneeweisz

Voedselverwarring. Heb je weer zo’n spitsvondige term uit het lexicon van hedendaagse hypes, maar tussen de schappen van de supermarkt wordt dat begrip angstwekkend reëel. Ondanks alle etiketvoorschriften heeft de gemiddelde consument geen flauw idee wat hij of zij eigenlijk koopt. ‘Uit oma’s keuken’ of ‘naar grootmoeders recept’ blijkt meestal synoniem voor ultrabewerkt voedsel afkomstig uit steriele laboratoria en met de opkomst van de vleesvervangers moet het ergste nog komen. Zo heeft de Albert Heijn tegenwoordig zelfs ‘plantaardige kip’ in de schappen liggen. Dan is het dus niet verwonderlijk dat het consumentenvertrouwen niet wil toenemen. En ondertussen is die consument ook nog gewend geraakt aan de smaak van een waterig stukje kipfilet, gehakt met toegevoegde suikers of smakeloze druiven. Tegelijkertijd is er een positieve ontwikkeling gaande naar meer duurzaamheid, meer smaakbeleving en authenticiteit en speelt ’s lands grootste grootgrutter daarop in door bijvoorbeeld kant-en-klare verspakketten aan te bieden met alle verse groente die je nodig hebt voor een Indiase curry. Unilevers Knorr is aan de haal gegaan met zeewier en paksoi. De voedingsmarkt is in beweging en niet zo’n beetje ook. “We staan aan de beginfase van grote veranderingen in de productieketen van voedingsmiddelen,” zegt Tiny van Boekel, emeritus hoogleraar voedingsmiddelentechnologie aan de Wageningen Universiteit. “En dat moet ook wel, want we zijn straks met negen miljard mensen op de wereld en het wordt een grote uitdaging om ervoor te zorgen dat al die mensen toegang hebben tot verantwoorde en duurzame voeding. Net zoals de landbouw zal ook de voedselindustrie grotendeels circulair gaan worden.”

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 4 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap