Spring naar de content
bron: anp

Wie kijkt er nog tv?

Nu televisie in Nederland dit jaar zeventig jaar bestaat, is het tijd om de balans op te maken. De NPO heeft nog geen antwoord gevonden op de groeiende populariteit van streamingdiensten en de sterk afnemende belangstelling van jongeren. ‘Je moet niet managen om een bedrijf in stand te houden, maar om talent aan je te binden dat mooie dingen kan maken.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Eva Selderbeek

In de huiskamer van mijn ouders staat een vreemd zwart, rechthoekig ding. Soms geeft het licht en maakt het geluid, soms niet. Zelden kijkt er iemand écht naar om. In heel Nederland sieren deze kijkdozen, of goed, laten we ze televisies noemen, menig woonkamer. Maar het gebruik ervan wordt met de jaren minder. Kijkcijfers van lineaire televisie, waarbij programma’s worden bekeken op het moment van uitzenden, lopen sterk terug. We zijn niet zozeer minder gaan kijken, zo blijkt uit onderzoek van Stichting KijkOnderzoek, maar we zijn media wel op een heel andere manier gaan consumeren. Programma’s worden vaker uitgesteld of via streamingdiensten bekeken. In de eerste helft van dit jaar keek twee derde van de kijkers naar lineaire televisie. Tien jaar geleden was dit nog ruim negentig procent. Kassa, het consumentenprogramma van BNNVara, had bijvoorbeeld in 2010 gemiddeld nog 2.026.000 kijkers. In 2020 waren dit er nog maar 1.695.000.

In zijn kantoor vertelt Mark Deuze, hoogleraar mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, over de huidige staat van de televisie. “Kijkcijfers zijn al heel lang aan het dalen, dat zegt op zichzelf niet zo veel. We moeten het daarnaast ook hebben over hoeveel aandacht mensen hebben voor wat ze zien, in hoeverre het in de samenleving gaat over wat er op televisie was, de waardering voor en kwaliteit van content. Loyaliteit speelt ook een rol: blijven consumenten terugkomen, kijken we morgen ook nog naar die talkshow? Op al die gebieden gaat het achteruit.”

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap