Spring naar de content
bron: pexels

Hoger scoren in Google doe je zo

We kunnen er niet omheen: Nederlanders zijn een ondernemend volk. Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal ondernemers in ons land alleen maar toegenomen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Met zoveel concurrentie binnen je branche is het belangrijk om goed vindbaar te zijn in de zoekmachine. Op die manier zien potentiële klanten jouw website immers eerder dan die van de concurrent. Hoe je dat doet? Simpel: door de tips in dit artikel te volgen.

Kwalitatieve en complete content scoort goed

Als eerst is het goed om te weten dat Google alsmaar slimmer wordt. Dat betekent dat je tegenwoordig echt je best moet doen voor kwalitatieve content en dat teksten met willekeurige zoekwoorden geen voorrang meer krijgen, zoals dat eerder wel het geval was. Kijk daarom nog eens goed naar de teksten die op je website staan en verbeter waar nodig. Zorg er hierbij voor dat je volledige en correcte informatie aanbiedt, zodat jij de autoriteit voor de zoekmachine wordt. Des te langer mensen op je website blijven hangen, des te meer de site wordt gezien als interessante website voor Google. Daarmee scoor jij dus een hogere positie in de zoekresultaten. Ga dus liever voor lange teksten met volledige informatie dan voor korte artikelen waarin te weinig relevantie info staat.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

SEO blijft belangrijk in tekst en beeld

Daarbij moet je niet vergeten dat SEO, search engine optimization, een belangrijk onderdeel is en blijft. Je kunt ervoor kiezen om je zelf te verdiepen in SEO of je huurt een expert in, zoals een online marketing bureau. Zij weten immers meteen wat er moet gebeuren om je website te laten knallen in Google. Het grote voordeel van SEO is dat mensen heel specifiek kunnen zoeken op bepaalde zoekwoorden en dan bij jouw website en bedrijf uitkomen. Om dit te kunnen realiseren, is het belangrijk om eerst een zoekwoordenonderzoek te doen. Daarmee kun je zien waar mensen zoal op zoeken en welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw website. Op basis van die zoekwoorden moeten er vervolgens teksten worden geschreven. Vergeet ook zeker niet om de afbeeldingen op je website een SEO-proof naam te geven. Die omschrijvingen tellen namelijk ook mee voor Google.

Longtail keywords zijn van groot belang

Nu je toch bezig bent met het SEO-proof maken van je website is het goed om te weten dat je hierbij gebruik moet maken van zogeheten longtail keywords. Dat zijn uitgebreide zoekwoorden die specifieker zijn dan een willekeurig woord. Stel: je wil meer weten over een bepaalde bestemming waar je naartoe gaat. Je wil bijvoorbeeld weten wat er zoal in de buurt te doen is en waar je het lekkerst kunt eten. Dan zoek je liever met de zoekopdracht met de longtail keywords “de beste restaurants van Amsterdam” dan op de shorttail keywords “restaurants Amsterdam”. Bij de eerste zoekopdracht zoek je veel specifieker. Wanneer je over een eigen bedrijf met website beschikt, is het belangrijk om je niche op zo’n manier af te kaderen dat mensen op je website terecht komen door longtail keywords.

Maak je website volledig mobielvriendelijk

Wist je dat de meeste mensen via hun mobiele telefoon naar informatie zoeken? De kans is dus groot dat het grootste deel van je bezoekers je website met hun smartphone bezoekt. Daarom is het wel zo prettig dat je website mobielvriendelijk is. Zo krijgen je bezoekers de ultieme ervaring en dat heeft weer invloed op je positie in Google. Een website die niet mobielvriendelijk is werkt vaak veel minder goed. Daardoor vertrekken mensen sneller van je site om naar die van de concurrent te gaan. Helaas zorgt dat er ook voor dat je website voor Google als niet interessant wordt bestempeld waardoor je positie in de zoekmachine daalt. Ook hierbij kan een online marketing bureau helpen.

Blog er op los voor relevantie in Google

Wat ook goed kan helpen om je positie in Google wat op te krikken, is door regelmatig te bloggen. Iedere website die ertoe doet vandaag de dag beschikt over een eigen blog met interessante artikelen. Daarmee bied je de lezer net iets meer dan alleen een website waar een product of dienst wordt verkocht. Kijk goed naar de niche waarin je zit en focus je blog daarop. Een timmerman heeft bijvoorbeeld artikelen over de bouw op zijn of haar website, terwijl een fotograaf tips geeft over fotograferen en alles dat daarbij komt kijken. Heb je zelf geen tijd of beschik je niet over een vlotte pen? Er zijn genoeg freelance schrijvers en online marketing bureaus die je kunnen helpen bij het vullen van je blog.