Spring naar de content

Je immuunsysteem versterken voor een gezonder leven

Sinds het begin van de coronacrisis willen meer Nederlanders gezonder leven. Dat komt vooral omdat een groot deel van de mensen dat op de intensive care belandde, kampte met overgewicht.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Om gezonder te leven, is het onder andere nodig om je immuunsysteem te versterken. Met een sterk en goed werkend immuunsysteem kun je bepaalde ziektes tegenhouden en zijn andere ziektes sneller verholpen. Ook voel je je lichamelijk en geestelijk sterker wanneer je immuunsysteem goed is. De vraag hierbij is natuurlijk: hoe versterk je je immuunsysteem?

Eet en drink iedere dag gezond en gevarieerd

Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om goed te kijken naar wat je dagelijks eet en drinkt. De kans is groot dat daar al veel winst te behalen valt. Een gezond eetpatroon met genoeg gevarieerd eten zorgt voor een sterker lijf en een betere mindset. Probeer hierbij slechte vetten, suikers en koolhydraten te minderen en kies voor meer groente, meer volkoren producten en vooral: meer variatie. Vergeet ook zeker niet om iedere dag voldoende water te drinken om je lichaam goed gehydrateerd te houden. Er is een aantal producten dat een extra boost aan je immuunsysteen kan geven. Denk bijvoorbeeld aan knoflook, kaneel, citrusfruit, watermeloen en pecannoten; lekker producten die je dagelijks aan je eetpatroon toe kunt voegen.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Word met één click op de doneerknop donateur en steun daarmee de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd.

Doneren

Neem extra vitaminen zoals vitamine B12 voor immuunsysteem

Wanneer je over een gezond en gevarieerd eetpatroon beschikt, kun je dit patroon nog aanvullen met extra vitaminen, zoals vitamine B12. Vitamine B12 is de basis voor een goede opbouw van het lichaam en het laten werken van je zenuwen en je immuunsysteem. Het is dus heel belangrijk dat je hier voldoende van binnen krijgt. Hoewel B12 in bepaalde dierlijke producten zit, kun je deze vitamine bijslikken in de vorm van tabletten. Dat is vooral aan te raden wanneer je bijvoorbeeld vega(n) eet en daarom geen tot weinig dierlijke producten binnenkrijgt. Andere vitaminen, zoals vitamine A, C en D, kunnen ook als supplement op een gezond voedingspatroon gebruikt worden. Denk ook aan de toevoeging van supplementen als zink en ijzer om je immuunsysteem een flinke boost te geven.

Beweeg en/of sport iedere dag voldoende 

Je moet niet alleen kijken naar wat je eet wanneer je je immuunsysteem wilt verbeteren. Wat ook van groot belang is, is om voldoende te bewegen en/of te sporten. Je hoeft niet bang te zijn wanneer je geen sporter bent. Het kan al helpen om iedere dag een stukje te wandelen of om de fiets te pakken naar de supermarkt in plaats van de auto. Ook tuinieren en schoonmaken vergen de nodige beweging. Wanneer je elke dag minstens een half uur beweegt, zorg je al voor een gezonder lijf. Meer mag natuurlijk altijd! Sporten zoals fitness, hardlopen en yoga, geven je immuunsysteem ook een oppepper. Door te bewegen en te sporten komen stofjes als endorfine en dopamine vrij. Daar voel je je niet alleen sterker door, maar ook gelukkiger. Ook dat is de basis voor een gezond leven.

Vergeet niet om iedere nacht genoeg te slapen

Veel mensen denken dat ze er met gezond eten en voldoende slapen wel zijn. Dat is (helaas) niet het geval. Er is nog meer nodig om je immuunsysteem te versterken. Wist je bijvoorbeeld dat iedere nacht genoeg slapen ook helpt aan een beter en sterker lichaam? Voldoende nachtrust is heel belangrijk voor een gezond lijf. Mensen die genoeg slapen, ervaren minder stress, minder gezondheidsproblemen en hebben over het algemeen een gelukkiger leven. Daarbij zorgt voldoende slaap ervoor dat je lichaam bestand is tegen virussen en bacteriën. Mensen die met een (chronisch) slaapgebrek kampen, hebben vaker te maken met ziektes en zelfs chronische aandoeningen dan mensen die wel genoeg slapen.

Stress voorkomen om sterk immuunsysteem te kweken

Wat tot slot erg belangrijk is om een sterk immuunsysteem te krijgen, is het voorkomen van stress. Wanneer je last hebt van stress merk je dat namelijk niet alleen psychisch maar ook lichamelijk. Je voelt je moe en uitgeput, je slaapt slecht, je hebt geen of een overdreven grote eetlust en je bent vatbaarder om ziek te worden. Ofwel: je immuunsysteem is door stress minder sterk dan het zou moeten zijn. Wanneer je van jezelf weet dat je gevoelig bent voor stress is het aan te raden om actief bezig te gaan met het bestrijden van stress. Zorg voor voldoende ontspanning, doe leuke dingen, slaap genoeg, eet gezond en neem waar nodig extra supplementen voor extra vitaminen, zoals vitamine D en vitamine B12.