Spring naar de content
bron: anp

Is Twitter nog te redden?

Van een saamhorig clubje pioniers verwerd Twitter tot vrijplaats voor desinformatie en schreeuwlelijken. Zou Elon Musk – mocht zijn aankoop toch doorgaan, ondanks de gerezen bezwaren – het bedrijf kunnen redden? ‘Sociale media zijn de vernietiger van menselijke waarden.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Aaron Mirck

Tesla-CEO Elon Musk wilde in april van dit jaar Twitter van de beurs halen voor 44 miljard dollar. Inmiddels is hij in een rechtszaak met Twitter verwikkeld, die op 17 oktober van start gaat. Hij wil het bod intrekken, omdat hij het niet met het bedrijf eens wordt over de verkoop. Het bezwaar van Musk is dat het platform te veel bot-accounts zou hebben; deze nep-accounts drukken volgens de ondernemer de waarde van het platform. Ondertussen heeft de directie van het bedrijf genoeg andere problemen. De groei van het aantal Twitter-gebruikers stagneert al een poos, nepnieuws tiert er welig, wappies bepalen wat trending is, er was deze zomer een datalek en het platform is ver verwijderd van zijn belofte als vehikel voor een vrij en fijn debat. Zou Musk het tij kunnen keren, mocht de koop toch doorgaan?

Een korte introductie tot Twitter, dat zo’n zestien jaar opgericht werd. Twitter liet gebruikers eerst maximaal 140 tekens per bericht schrijven, nu zijn dat 280 tekens. Anders dan tech-ondernemingen als Uber of Booking leek Twitter een bedrijf met maatschappelijke betekenis. Tijdens de Arabische Lente in 2010-2012, toen er grote opstanden waren van Marokko tot Jemen, waren Twitter en Facebook populaire media voor de protesterende Arabieren. Onderzoekers stellen dat sociale media een grote rol speelden tijdens de Arabische Lente, omdat het ze de mogelijkheid gaf om zonder censuur van het regime berichten te delen en zo de protesten te organiseren, coördineren en bekend te maken bij de buitenwereld. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap