Spring naar de content
bron: zomergasten

Zomergasten: Alida Dors is als danseres oneindig veel expressiever dan als spreekster

'Hiphop is een vitale, dynamische, opwindende kunstvorm, je zou er een fantastische Zomergasten-avond mee kunnen vullen, maar van die feestelijke energie kwam helaas niet veel de huiskamer in.' Jan Kuitenbrouwer over de zesde en laatste Zomergasten van dit seizoen met theatermaker en choreograaf Alida Dors.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Kuitenbrouwer

En zo kwam een einde aan Zomergasten 2023, de eerste reeks van presentator Theo Maassen. Zomergasten sloeg een nieuwe weg in, de presentator kreeg een zwaardere stem in de gastenkeuze, het gesprek werd minder interview, meer gedachtenwisseling. Maassens fascinatie met zijn gast stond voorop. Dat werkte vooral goed als de gast een toegankelijk spreker was, die weet hoe je een breed, niet noodzakelijkerwijs geïnteresseerd publiek kunt animeren. Thomas Hertog is zo iemand (je zult wel moeten als kosmoloog), Bibi Dumon Tak bij uitstek ook (als je het ergens leert is het voor een klas kinderen), podiumdier Kamagurka verstaat de kunst, Hoyte van Hoytema en Alida Dors zijn er wat minder in doorkneed, zij opereren ook wat meer achter de schermen. Dan komt het aan op de gastheer om ons warm te maken voor de uitzonderlijke verdiensten van zijn invité. Bij Van Hoytema lukte dat beter dan bij Dors, waarbij de eerste kon profiteren van zijn associatie met glamour en wereldroem, terwijl de tweede actief is in (durf ik het te zeggen?) een niche. Als je niet weet wat iemand zoal doet, ben je ook niet zo geïnteresseerd in wat hij allemaal vindt. Schrijvers,  wetenschappers en politici vallen sterker samen met wat zij doen, veel meer dan een stoel en een toehoorder hebben zij niet nodig om tot hun recht te komen. Voor een danser ligt het anders. Een wielrenner op een bakfiets is meer in zijn element dan een danser die drie uur moet stilzitten.

Vooraf, in de promotjes en aan het begin van de uitzending vermeldde Maassen meermaals dat hij ooit enorm geraakt werd door een choreografie van Dors; hij moest huilen en vaak opnieuw als hij erover vertelt. Dors was terecht ingenomen met dit compliment, ziedaar de perfecte gelegenheid om de kijker te laten proeven van haar bijzondere talent. ‘Laat zien die dans!’ riep ik naar het scherm, maar vergeefs. Zomergasten tonen zelden eigen werk, dat is zo, maar Maassen heeft de ‘regels’ dit seizoen al verschillende keren flink opgerekt - armpje drukken met Dumon Tak, Van Hoytema die rekwisieten meebracht, een live-performance van Kamagurka - dus dit was zeker te verdedigen geweest.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap