Spring naar de content
bron: YouTube - Burger king

Grote doorbraak van plantaardig vlees nabij met Vegetarische Whopper

Alexandra Besuijen neemt wekelijks de wereld van mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze: de Vegetarische Whopper, de janties en de Burritodeken. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Alexandra Besuijen

Nepwhopper

Een paar weken geleden heb ik hier het onderwerp veganisten en vegetariërs aangeroerd en dat is niet onopgemerkt gebleven. Als mensen zich bijvoorbeeld op Facebook uitspraken tegen, ik noem maar wat, de gruwelijke mishandeling van een chimpansee die veertig jaar in een kelder opgesloten zat, kon je er op wachten – letterlijk – dat er wel iemand schande zou spreken van die betrokkenheid ‘want jullie eten vanavond allemaal weer vlees’. Ik vond en vind dat een drogreden en de vele negatieve reacties die ik kreeg van vega’s, sterken mij alleen maar in mijn mening.

Ik heb dan ook absoluut niet de illusie dat ‘mijn’ reaguurders het met me eens zullen zijn als ik zeg dat de nieuwe nepvleesburger van Burger King een goed idee vind. Want Burger King is natuurlijk een van de grootste vleesverwerkende bedrijven ter wereld en daar kan niets goeds van komen.

Daar zit vanuit vegastandpunt natuurlijk wel wat in, maar die behoren nou eenmaal niet tot de doelgroep en zullen sowieso niet dood willen worden aangetroffen in een hamburgertent. Dus BK bereikt juist de vleeseters en dáár valt nu de winst te behalen. Momenteel is de burger slechts in één vestiging in St. Louis te verkrijgen, maar de eerste ervaringen waren positief: men had niet door dat de heerlijke Whopper die men zojuist had genuttigd, geen draadje vlees bevatte. Als het een succes is, pakken ze door en zal ook Europa aan de beurt komen.

Als je tot de mensen behoort die zich enerzijds zeker bewust zijn van de impact van de vleesindustrie op de planeet en van het lijden van de dieren, maar die aan de andere kant een craving hebben naar vlees en niet gelukkig worden van quinoa met brandnetelpesto, lijkt me dit een uitkomst. Schuldloos vleeseten.

Waarom smaakt dit vlees beter dan alle tot nu toe bekende vleesvervangers? Volgens de ontwikkelaar, Impossible Foods uit Californië, ligt dat aan het onderdeel heme (heemverbinding), een ijzerrijk proteïne dat verantwoordelijk is voor de geur en smaak van vlees. Hoe dan ook, eerdere experimenten in diverse restaurants in Amerika waren een succes en nu een gigant als Burger King het plantaardige ‘vlees’ als Whopper aanbiedt, zou dat zomaar eens de grote doorbraak van plantaardig vlees kunnen betekenen. Impossible Foods wil eind van dit jaar ook de supermarkten gaan bevoorraden met hun product, zodat ook andere ‘vlees’gerechten mogelijk zullen worden.

Er zullen ongetwijfeld zeer starre vega’s zijn die ook dít een vreselijk concept vinden, maar ik denk dat het de planeet weinig kan schelen. Om van de koeien, varkens en kippen maar te zwijgen.

Daar komen de janties

Internet was van de week weer eens helemaal over de piemel vanwege een nieuw ‘modeverschijnsel’: de janties, een samentrekking van de woorden jeans en panties (niet te verwarren met wat wij een panty noemen). Het is een minuscuul, zeer hoog opgesneden spijkerbroekje, vergeleken waarbij het spijkershortje van Daisy Duke een soort mom jeans is.

De reacties logen er niet om: ‘horrible’, ‘a denim diaper’, ‘disgusting’…de -veelal vrouwelijke – reageerders hadden er geen goed woord voor over. Het meest belachelijke vond men nog de prijs, 315 dollar, en daar hebben ze natuurlijk wel gelijk in. Even een uurtje met schaar en naaimachine een oude spijkerbroek verbouwen en je bent er ook.

Het ontwerp is,  het kan bijna niet anders, van het Parijse label  Y/Project dat al eerder met zeer eigenaardige jeans op de markt kwam, die bij mijn weten behalve bij wat juffrouwen op Instagram nooit echt zijn aangeslagen.

Dit broekje is eigenlijk best wel schattig; een typisch festivaldingetje voor meiden met goeie billen, leuke beentjes en zonder een bos pruimtabak. En dat zal wel de reden zijn dat zoveel dames er schande van spreken ?

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

I’m off to get my janties, these $315 denim panties. Eek. #janties #denimpanties

Een bericht gedeeld door Maggie L. (@magwrite) op


Burrito blanket

En dan nog een bericht van het Ministerie van Nutteloze Zaken: de burritodeken is vanaf nu te koop voor mensen met centjes teveel. Wat het is? Een deken in de vorm van een burrito. Duh-huh!  Wat moet je ermee? Jezelf erin rollen, een foto laten maken en op Facebook zetten. Jij lekker mal mens van me! Pfffffff…

Beeld: Amazon

 

Onderwerpen