Sp!ts-baas gaat met adverteerders raften in Turkije. Mag dat?

Sp!ts-hoofdredacteur Bart Brouwers fêteerde onlangs een groep adverteerders en mediabureaumensen op een paar dagen Turkije. Beetje raften en bier drinken, dat werk. Dat schoot in het verkeerde keelgat van [[popup file=”2009-10/afbeelding_18_copy4.png” description=”Astrid Prummel” align=”inline” ]], adjunct-hoofdredacteur van reclamevakblad Adformatie.

In een commentaar schrijft zij vorige week: “Honderden medewerkers van TMG komen op straat te staan, de kranten klagen steen en been dat ze worden uitgeknepen door mediabureaus en adverteerders (-) en Sp!ts gaat doodleuk drie dagen raften in Turkije met diezelfde mediabureaus en adverteerders.”

Schande, Brouwers! Of niet?

“Prummel heeft niet helemaal door wat er in de werkelijke wereld gebeurt,” zegt Brouwers tegen HP/De Tijd. “Het gaat goed met Sp!ts en een uitje als dit hoort erbij. Dat staat los van het stoppen met de Telegraaf op Zondag en andere perikelen. Dat uitknijpen snap ik ook niet. De markt staat onder druk en iedereen let op de prijs. Adverteerders en kranten zitten in hetzelfde speelveld en spelen geen slechtere rol dan wij. Het was overigens een fantastisch mooi weekeinde.” Om daar aan toe te voegen: “Adformatie noemt ons plat omdat we samen met onze relaties ons 10-jarig bestaan hebben gevierd in Turkije. Iedereen heeft recht op een mening, ook als de onderbouwing ervan kant noch wal raakt. Maar je zou je kunnen afvragen wie er werkelijk plat is als je ziet dat Adformatie de foto bij het stuk niet alleen gejat heeft van Sp!ts maar ook nog eens zonder bronvermelding heeft geplaatst. Ik hoop van harte dat het bedrag dat hiermee is uitgespaard, de NVJ kan daar wel een schatting van maken, wordt geïnvesteerd in bijscholing van de redactie.”

Bas Paternotte