Baas vervangen, maar Twitter maakt nog steeds geen winst

Evan Williams, de CEO van Twitter, heeft aangekondigd zijn functie neer te leggen. Hij wordt per direct opgevolgd door zijn plaatsvervanger Dick Costolo. Maar ondanks dat Twitter nog steeds geen goed verdienmodel heeft en met verlies draait, is het niet zo dat hij een zinkend schip verlaat. Williams gaat zich binnen het bedrijf toeleggen op de productiestrategie.

De uiterst populaire berichtendienst, vorig jaar nog doodverklaard door Computerworld, heeft intussen wereldwijd meer dan 145 miljoen gebruikers (twee jaar geleden waren dit er slechts drie miljoen), maar maakt nog steeds geen stuiver winst. Er zijn de afgelopen tijd verschillende verdienmodellen geprobeerd waaronder advertentietweets, maar vooralsnog leverde dit geen geld op. Tenminste, niet voor het bedrijf. Oprichters Bizz Stone en Evan Williams zijn wel beide wat groter gaan wonen.

De nieuwe topman, Dick Costolo, was eerder directeur van softwarebedrijf Feedburner dat in 2007 voor 100 miljoen dollar aan Google werd verkocht. Zijn taak als nieuwe CEO is vooral het winstgevend maken van het bedrijf. Door het naar voren schuiven van Costolo lijkt een overname van de berichtendienst door internetgigant Google dichterbij te komen.

alex ringeling