Wibi Soerjadi: ‘Een goed kerstconcert is als een goed kerstdiner’

Het is al net zo vanzelfsprekend als Kerst zelf: het kerstconcert van Wibi Soerjadi in het Concertgebouw in Amsterdam. Dit jaar organiseert de 43-jarige pianist de 21ste editie van het Kerstgala, waarmee hij de enige soloartiest ter wereld is die al zo lang elk jaar in de vermaarde hoofdstedelijke zaal speelt.

De recensies waren vorig jaar lovend. De Telegraaf schreef: “Hij greep diep in de toetsen, maar zorgde ook voor ragfijn passagewerk.” Recensent Bas van Bommel schreef in NRC Handelsblad: “Het publiek verliet de zaal in een euforie waarvan menig pianist slechts kan dromen.” En ook Soerjadi zelf is in zijn nopjes met zijn inmiddels roemruchte concerten. “Het is voor mij nog altijd het hoogtepunt van het jaar.”

Wat maakt het Kerstconcert dan zo bijzonder?
“Het recital is voor iedereen, zowel voor de kenner als voor mensen die minder bekend zijn met klassieke muziek. De kwaliteit en de vertolking van de muziek staan voorop. En de saaiheid, die meestal rond een klassiek concert heerst, probeer ik te doorbreken. Een klassiek concert mag best leuk zijn. En wat ook helpt aan de bijzondere sfeer van dit concert, is dat de mensen rond de feestdagen toch iets gevoeliger zijn voor de emoties die deze muziek met zich meebrengt.”

Is er dit jaar veel veranderd ten opzichte van vorig jaar?
“Dat merkt de bezoeker vanzelf wel. Er wordt op mijn verzoek geen programmaboekje gedrukt, dus het publiek weet niet wat ik zal gaan spelen. Ik zal het programma gedurende het concert persoonlijk toelichten. Dat brengt ook wat lucht in de avond. Op deze manier probeer ik een intensere en verrassendere concertbeleving te realiseren.”

Op welk stuk dat u gaat spelen verheugt u zich het meest, en waarom?
“Het programma is als een mooi uitgewerkt kerstdiner: alle gerechten zijn van elkaar afhankelijk. Ik moet proberen om een overkoepelend gevoel over te brengen van muziek met zoveel mogelijk gradaties van emotie. Als dat lukt, vind ik dat het mooiste van de hele avond.”

U schrijft op uw website: “Pianoconcerten die worden vertolkt met integratie van de orkestpartij door de pianist zelf worden tegenwoordig wereldwijd zelden meer uitgevoerd. Dergelijke uitvoeringen zijn tegenwoordig uniek in de wereld van de klassieke muziek.” Kunt u dat toelichten?
“Een pianoconcert is eigenlijk een werk voor piano en orkest. Helaas wordt de orkestpartij, zoals in de negentiende eeuw wel werd gedaan, nog maar zelden solo door een pianist uitgevoerd. Sterker: ik heb het nooit eerder live gehoord, en ook op Youtube heb ik vooralsnog geen pianoconcert kunnen vinden dat met orkestpartij wordt uitgevoerd.
“Daar moest maar eens verandering in komen, dacht ik. Ik heb de orkestpartij samengevoegd met de pianopartij, waardoor het voor mij mogelijk is deze solo te spelen. Net als in de negentiende eeuw gebruikelijk was. Een uitvoering op deze wijze geeft de mogelijkheid een recital heel anders in te vullen en te belichten dan wanneer men alleen de pianopartij speelt.”

Kaarten voor het 21ste Kerstgala van Wibi Soerjadi kunt u hier bestellen.

Advertorial