Monopolist Ziggo heeft voortaan vrij spel op uw televisie

Het zal wel geen toeval zijn dat UPC en Ziggo fuseren, amper een maand nadat het laatste beetje invloed van de Nederlandse burger op het televisie-aanbod, de programmaraden, zijn verdwenen. Monopolist Ziggo heeft na de overname door UPC voortaan vrij spel, in ieder geval op uw televisie.

De honderden (veelal) gemeentelijke programmaraden die Nederland kende zijn per 1 januari 2014 min of meer geruisloos opgeheven. De raden bepaalden namens de burgers welke televisie- en radiozenders een kabelaar verplicht was door te geven en waren in feite een overblijfsel van de Centrale Antenne Inrichtingen (CAI), waaruit vele jaren geleden de grote kabelbedrijven zijn ontstaan. Ze vormden een waarborg van enige invloed in de storm van fusies die nu heeft geleid tot de vorming van een groot, heel Nederland omvattend kabelbedrijf, met hoofdkantoren in Londen en New York.

Natuurlijjk ligt de fusie (of overname, zo u wil) van UPC en Ziggo logistiek voor de hand: de vreemde opdeling van het land tussen de twee bedrijven is het resultaat van de lange geschiedenis van het tv-aanbod. Zo kijk ik digitaal televisie via Ziggo, 500 meter verder naar het westen moeten de mensen het doen met UPC. We snappen best dat het voor de bedrijfsvoering in Nederland heel handig is als aan die situatie een eind wordt gemaakt: één hoofdkantoor en één helpdesk, dat werkt allemaal veel efficiënter en goedkoper. Al betwijfelen wij sterk of die schaalvoordelen aan de gebruiker ten goed zullen komen.

Heft in eigen hand
In de commentaren op die fusie gaat het tot dusver steeds om de vraag of het ‘nieuwe’ Ziggo straks verplicht is om andere bedrijven toe te laten op zijn netwerk en of het met 90 procent bereikbaarheid onder Nederlandse huishoudens niet te dominant in de markt is. Dat lijkt ons evident het geval. Maar de vraag hoe het zit met de invloed die de Nederlandse burger kan uitoefenen op wat hij thuis te zien krijgt wordt niet gesteld. Blijkbaar wordt daaraan in Den Haag geen prioriteit meer gegeven. Daar overheerst nog steeds het neoliberale marktdenken dat ons in de jaren 90 zoveel ellende heeft gebracht, bijvoorbeeld bij onze gezondheidszorg, post en energie.

Gelukkig zijn er voor de burger tegenwoordig wel manieren om de zaak weer in eigen hand te nemen. Uit recente studies blijkt dat bijna een op de zeven burgers er ernstig over denkt om het televisie-abonnement via de kabel op te zeggen en voortaan alleen nog te kijken naar video-on-demand, zoals dat kan via Netflix, Niet voor niets noemde Ziggo dat gisteren als een van zijn belangrijkste concurrenten. Het televisielandschap gaat ingrijpend veranderen, maar het blijft jammer dat elke vorm van democratische controle op uw smart-tv voortaan ontbreekt.

Meer leuke content? Like ons op Facebook