Facebook luistert naar gebruikers en past privacy-instellingen aan

De relatie tussen Facebook en privacy is ‘gecompliceerd’, om het maar eens in Facebooktermen uit te drukken. Het bedrijf manoeuvreert zichzelf voortdurend tussen de wensen van haar gebruikers (meer privacy en meer settings!), de commerciële sector (minder privacy en surfgedrag van gebruikers monitoren) en verschillende veiligheidsdiensten.

Ook zijn er al vanaf het begin kapers op de kust, die handig inspelen op de tendens van de samenleving, zoals het verlangen naar anonimiteit dat Geert Poorthuis onlangs beschreef. In januari schreef ik nog dat het bijna gedaan zou zijn met het sociale medium, omdat gebruikers niet meer alles wensen te delen. Hoewel het waarschijnlijk niet met onze pennenvruchten te maken heeft, lijkt het erop dat Mark Zuckerberg en de zijnen binnenkort wel een aantal positieve veranderingen doorvoeren.

Goed nieuws dus voor diegenen die er ook naar verlangden om minder meuk te ontvangen van vage kennissen en buren, en zelf niet alles willen delen met de mensen die verder van je af staan. Uiteraard zijn daar al instellingen voor – je kunt je minder hechte vrienden bijvoorbeeld ‘kennis’ maken – maar deze instellingen waren voorheen niet al te duidelijk en vindbaar. Daar komt verandering in. Het sociale medium gaat haar gebruikers namelijk voorlichten wanneer ze op het punt staan een status te delen of een foto te posten.

Op vragen als ‘Wat betekent de instelling ‘openbaar’ precies?’ en ‘Wie zien het als ik een status van iemand anders re-post?’ gaat Facebook dus een antwoord geven. Hopelijk is er binnenkort dus geen verwarring (en excuses) meer voor verwarde babyboomers die allerlei nutteloze statussen op uw tijdlijn delen.

Buiten de betere voorlichting komt er ook een mogelijkheid om oude omslagfoto’s privé te maken. Voorheen waren deze nog voor iedereen toegankelijk en kon dit niet veranderd worden. Tot slot test Facebook een pop-up die gebruikers erop attendeert dat ze al een tijdje niets aan hun privacy-instellingen hebben gedaan. Deze pop-up moet de vorm  krijgen van een vrolijke dinosaurus.

Een uitgestorven diersoort die een medium moet representeren dat inmiddels al een tijdje in populariteit afneemt. Opmerkelijke keuze.

Meer leuke content? Like ons op Facebook