Plofkip en industrievarken: Wakker Dier weet hoe je campagne voert

De plofkip, kent u ‘m nog? In 2012 lanceerde Wakker Dier een campagne om de veel te snelle groei van de vleeskuikens tegen te gaan. We hoorden zielige reclames op de radio en zagen advertenties in de krant waar we naar van werden. ‘Plofkip’ werd uitgeroepen tot woord van het jaar 2012. Niet alle supermarkten werden overtuigd, maar duidelijk werd wel dat Wakker Dier weet hoe je campagne voert.

Nu is het varken aan de beurt. En dat is volgens de campagnevoerders hard nodig:

‘De industrievarkens zitten hun leven lang binnen, op betonnen vloeren besmeurd met poep. De luchtkwaliteit in de afgesloten stallen is zo slecht, dat tot wel 50 procent van de varkens last krijgt van ademhalingsproblemen. Een deel van de dieren krijgt maagzweren door de stress, omdat ze op geen enkele manier hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen. De intelligente en speelse dieren zitten opgesloten in een kaal hok en zijn daarom zo gefrustreerd, dat ze elkaar in de staart bijten. Als tegenmaatregel wordt de krulstaart met een gloeiend heet mes onverdoofd afgesneden als ze slechts een paar dagen oud zijn.’

De campagne voor een beter leven voor varkens ging in januari van dit jaar van start. Wakker Dier streeft naar een keurmerk van minstens één ster voor alle Nederlandse varkens. Dat betekent onder andere 25 procent meer ruimte en meer afleidingsmateriaal. Alle supermarkten hebben deze stap al gezet, en in maart – toen ook een onderzoek van TNS in opdracht van Wakker Dier uitkwam waaruit blijkt dat consumenten het leed van varkens het ergste vinden van de Nederlandse vee-industrie – hebben ook Subway, Johma, Qizini en NH Hotel Group aangegeven te stoppen met het gebruik van vlees van industrievarkens. Alleen Kips en Dr. Oetker zijn nog niet overstag, maar zij worden nu verder onder druk gezet met een spotje op de radio. We zijn benieuwd hoe lang ze weerstand bieden tegen de campagneguerrilla’s.