De loden last van de gestolde liefde

Liefde is één van de schaarse zaken in het leven. Je niet genoeg van kunt hebben. Tenminste: vanuit de mens geredeneerd.

De Parijse brug Pont des Arts bezwijkt namelijk onder de liefde. Letterlijk. Verliefde stelletjes drukken hun verlangen tot eeuwig samenzijn uit door een hangslot aan de rand van de brug te ketenen. De sleutel duikt vervolgens met een boog naar de bodem van de Seine. De gemeente Parijs vreest dat de brug instort en heeft metalen schermen geplaatst om te voorkomen dat meer tortelduifjes hun slot aan de brug bevestigen.

Dat het hangslot eeuwige liefde representeert is opmerkelijk. Doorgaans associëren we sloten met de minder zonnige zijden van de mensheid. Gevangen zitten achter slot en grendel, slaven werden te laat bevrijd uit hun ketenen en iemand die met gouden handboeien aan een zware baan is geketend benijden we niet. Alles wat refereert aan sloten contrasteert met vrijheid.

Binding boven bonding
Uitgerekend één van de relatieclichés wil dat ‘elkaar vrijlaten’ een onmisbaar ingrediënt is voor duurzame liefde. Monogame relaties kennen sowieso beperkingen, maar ik verdenk mensen die een abusje aan een brug vastmaken een wederzijds totalitair bewind te voeren. Types die zodra de vlinders iets minder enthousiast fladderen na ieder kroegbezoek van de partner “met wie was je?” vragen. Mannen die na drie jaar liefde passie omschrijven als “je raakt aan elkaar gewend”. Stellen die bij elkaar blijven voor de kinderen. Vrouwen die pas na twintig jaar onder het juk van een saaie boekhouder kruipen  en – dertig kilo zwaarder dan in hun jeugd – naar West-Afrika reizen, omdat ze alleen daar nog aantrekkelijke mannen kunnen scoren. Kortom, slotjesmensen zijn mensen die binding boven bonding hebben gesteld. Zij die de liefde en geliefde gemakzuchtig willen claimen.

Het aangedragen alternatief van de Parijse gemeente is dan ook schitterend. De gemeente roept geliefden op om een selfie te maken en deze online te plaatsen. Onromantischer kan haast niet. Selfies kun je maken met vrienden, of zelfs met onbekenden. Als ik aan een vriend zou voorstellen om samen een slotje aan de brug te hangen om onze vriendschap te bezegelen, zou het niet volledig onlogische antwoord “dat is gay” luiden. Een voordeel van een selfie is wel dat deze na het stuklopen van een relatie makkelijker te verwijderen is dan een hangslot. Daarom was het leuker geweest als de gemeente aan ex-geliefdes en slotenhangers van wie de liefde voor hun partner is gestold had gevraagd hun slotje te komen losknippen. Want Pont des Arts bezwijkt niet alleen aan liefde, maar ook aan gestorven liefde. En die weegt altijd zwaarder.