Love en Sadness over nieuwe Facebook-emoticons

Even geleden werd het aangekondigd, en vandaag was het zo ver. Slechts een bericht liken op Facebook is passé. Facebook introduceert een alternatief voor de traditionele likeknop met nieuwe love-, hate-, yay-, wow-, sad-, en angry-reactieknoppen. Geen duimpjes meer omhoog bij een scheidingsbericht of het overlijden van een huisdier. Met deze alternatieven wil Facebook gebruikers de mogelijkheid geven om zich te uiten zonder een woord te hoeven typen.

Facebook heeft de vijf nieuwe reacties gekozen op basis van de emoties die mensen het meest uitdrukten in opmerkingen in stickers en in emoticons.

Toch zouden deze vernieuwende knoppen grote sociale gevolgen hebben. The Wall Street Journal schrijft dat het omzetten van complexe menselijke emoties naar deze Pac-Mangezichten gevaarlijk is, met name als we kijken naar hoe ‘like-blij’ we al zijn. Deze duim omhoog wordt namelijk miljarden keren per dag aangeklikt. Volgens Larry D. Rosen, emeritus hoogleraar psychologie aan de California State University, is ons leven gedistilleerd in het vinden van een manier om ons met weinig inspannen te uiten. “Als het aanklikken van een trieste emoji ons het gevoel geeft dat we een diepe emotie in een fractie van een seconde hebben geuit, dan hebben we een probleem.”

Groot, groter, grootst
Deze big update in het geven van een reactie maakt onderdeel uit van de digitale expansiedrift van Facebook. Meer dan een miljard mensen maken iedere dag gebruik van dit sociale netwerk en er zijn steeds meer manieren om ook ‘vreemden’ in contact te komen. Er zijn mogelijkheden om onbekenden slechts ‘te volgen’ in plaats van ze direct uit te nodigen als vriend en sinds enige tijd is er de mogelijkheid om berichten te vertalen vanuit een andere taal, zodat taalbarrières vervagen. Een paar op emoticons gebaseerde reacties zorgen er niet voor dat er direct een conversatie kan worden begonnen met iemand die uw taal niet spreekt, maar kan wel helpen om met meer precisie te antwoorden.

Dislike
Opvallend in het aantal toegevoegde emoticons is de afwezigheid van de ‘dislike‘-knop. Het bedrijf heeft gezegd dat het niet slechts een optie wilde toevoegen die neer zou komen op een down-vote-optie, daarmee zou de toon op het netwerk te negatief worden.

De reacties op Twitter over de vernieuwing op Facebook leidt tot love en sadness: