Spring naar de content

Het is bijna gedaan met Facebook

De dagen van liken, porren en nutteloze statusupdates van vage kennissen lijken voorbij.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Paul Geraedts

Tenminste, volgens onderzoekers van Princeton University. Zij lieten op het sociale medium een rekenmodel los dat ook wordt gebruikt voor het voorspellen van de verspreiding van besmettelijke virussen, en dat in het verleden al met succes de teloorgang van de profielensite Myspace voorspelde.

Als de onderzoekers gelijk krijgen, zullen de Facebookgebruikers ergens tussen volgend jaar en 2017 afhaken wanneer anderen niet meer enthousiast zijn over Facebook. Vanaf dan zal het steeds sneller bergafwaarts gaan en zal de site zo’n tachtig procent van zijn gebruikers verliezen.

Volgens de onderzoekers laat de opkomst en ondergang van sociale media zich uitstekend vergelijken met het gedrag van virussen. Zij stellen dat ‘ideeën zich net als ziektes verspreiden en uiteindelijk uitsterven’.

Er zijn al verschillende signalen dat de berekeningen kloppen. Allereerst zijn er allerlei voorbeelden van eerdere profielensites die een stille dood zijn gestorven, met als meest recente voorbeeld het oer-Hollandse Hyves. Maar onlangs werd ook bekend dat tieners Facebook niet meer zo zien zitten en liever overstappen op diensten als Snapchat, Twitter en Instagram, die beter en sneller werken op smartphones.

De vraag is die diensten het gat kunnen opvullen als Facebook zou wegvallen. Snapchat of Instagram zijn minder ‘sociaal’, in de zin dat je er niet de relatiestatus, familiebanden, werkervaring en what not van je naasten mee in de gaten kunt houdenMaar misschien is dat wel precies wat de moderne sociale-mediagebruiker wil.